Řezník dneska nepřijede...
Pravda, té krve je tam mnohdy větší množství než veliké, ale nemusí to být vždy tak. Sám DOOMa hraji velice rád, ostatně je to kultovní hra. S tím nic nenaděláme, filantropové a moralisti s tím mohou nesouhlasit, protestovat a psát petice, ale to je asi tak všechno, co mohou.
Všechno začalo tím, že jsem si na novém DOOMserveru www.doom5.cz přečetl článek o ZDOOMu, což je poměrně moderní port pro stařičký DOOM, kterému dává zcela nové dimenze. Především tedy lepší chod hry a o hodně vyšší rozlišení než měl DOOM původní. A také spoustu netušených možností, včetně pohledů nahoru a dolů, skákání a používání zaměřovacího kříže. Něco jako v Dukovi. Pochopitelně si můžete zvolit, jen to co chcete. Ostatně posuďte sami:





Jak víte DOOM oplývá supermoderními zbraněmi, od řetězovky až po legendární BFG9000. Ale na to nyní zapomeneme. Při pátrání na internetu jsem stáhl zajímavý csb97vfix2st.wad Sám hru nemodifikuje, alespoň tedy ve ZDOOMu, ale mění pouze zbraně. Je totiž určen pro SkullTag, ale ZDoom jej na 95% podporuje. Jede pod ZDOOMem jak Doomu1 tak i ve "dvojce". Teď k těm zbraním. Lze hrát DOOM bez řetězovky a BFG9000? Nebude to nuda? Nebude, to si pište.
Především tedy nové zbraně nejsou chrlič projektilů a plazmy. Jsou to běžné pěchotní zbraně, jaké má každý správný comandos. A teď to hlavní. Zbraně mají zásobníky, které se musí dobíjet. To znamená že se mění zásadně styl boje. Tedy pokud si myslíte že někam vletíte a "nějak to pořešíte" jak je u DOOMerů dobrým zvykem, zapomeňte. Budete se plížit levely, jako Indián. Co je vám platný, že máte v ruksaku 100 nábojů pro brokovnici, v našem případě klasickou "pumpu". Do zásobníku se jich vejde jen osm a ani o kus víc. Tedy než někam vlezete, mrkněte se, kolik máte ve flintě nábojů. Pokud málo, klávesou "R" přebijte. Mnoho hochů na to dojelo...
Teď k těm zbraním tedy popis, včetně kláves, kde co je:
Červeně psané zbraně jsou základní výbava, ostatní musíte někde posbírat včetně munice, ale to znáte. Maximální počet nábojů je chápán vždy s ruksakem, bez něho je to pochopitelně o dost méně. Například údaj v kolonce munice P/12/210 znamená označení balíčku s municí, použitelný počet v zásobníku a maximální počet nesených nábojů.
Kláv. | Název | Popis | Munice | Síla |
1. | Útočný nůž | Klasika | - | Něco mezi klasickou pěstí a motorovkou |
1. | Armádní pistole |
Velkorážní armádní pistole 7 ran |
P/7/210 | Rychlopalná pistole, o 100% silnější než původní v DOOMu *1) |
2. | Spec. pistole |
Pistole podobná Berettě 12 ran |
P/12/210 | Rychlopalná pistole, asi o 60% silnější než původní v DOOMu *1) |
2. | UZZI | Samopal podobný Škorpionu,nebo spíše samopalu UZZI | R/30/400 | Samopal s vysokou kadencí a poměrně přesný |
3. | Shotgun | Jednohlavňová automatická brokovnice, tzv. "pumpa" | S/8/100 | Klasika o něco málo slabší než brokovnice z DOOMa |
3. | Karabina |
Rychlopalná puška |
S/7/100 | Velmi přesná a rychlopalná karabina, může střílet dávkou. Trubicový zásobník, munice zaměnitelná s brokovnicí "pumpou" |
4. | Kulomet | Pásový lehký kulomet | M/100/400 | 100 nábojů v pásu, vysoká kadence |
5. | Granáty | Útočný granát | 20 | Možno nést pouze 20 granátů, účinek podobný raketometu |
6. | Těžký samopal | Velký samopal, delší doba nabíjení | R/50/400 | Vysoká kadence, přesný zásah, vyšší účinek. Dobré ve Wolfensteinu proti psům, vyřeší mnoho zapeklitých situací. |
6. | Krátká pěchotní puška | Kratší verze automatické pěchotní pušky | R/25/400 | Poměrně přesná zbraň skladnější, pro boj zblízka. Jednotlivé rány, nebo dávky. |
7. | Puška M7 | M7 s tlumičem. Střílí též jednotlivě, nebo dávkami. | R/30/400 | Dobrá pro záškodnický způsob boje, tichá zbraň, střelec je špatně identifikovatelný, působí fatální zranění, ultimátní zbraň. *2) |
8. | Sniper Rifle | Silná puška se zaměřovačem | A/10/100 | Velmi silná zbraň, působící velké škody i zdálky *3) |
*1) Obě pistole mají oproti špuntovce z klasického DOOMa obrovskou kadenci. Možno tak do okolojdoucího Impa vysypat celý zásobník během necelé vteřiny! *2) Puška má velmi kvalitní tlumíč, je tichá a z hlavně nešlehá plamen. Pokud střílíte z úkrytu, čí ze tmy, monstra vás velmi špatně vidí a slyší, tedy i hůře míří, event. útočí. *3) Sniperka však u toho wadu nechodí dobře, je to zřejmě tím, že ji asi ZDOOM nepodporuje. Nelze použít puškohled, a zbraň, pokud zrovna nestřílí, zpomaluje hru. Lze ji omezeně použít, pokud střílíme rychle a hned po použití se přepneme do jiné zbraně. Jinak budu to zkoumat, co s tím... |



A nyní zajímavá modifikace hry Wolfenstein:
Modifiakcí Wolfa v DOOMu je mnoho, více, či méně povedených. Tato je myslím velmi dobrá, více méně si na nic nehraje, drží se DOOMovské linie, atmosféra původního Wolfa je také dobře zachována, úrovně /mimo úvodní/ jsou téměř na 100% totožné s originálem. Monstra jsou volena s citem a obtížnost vyvážená. Tedy:
Záškodnický způsob boje zatím nebyl v DOOMu, stavěného na přímou konfrontaci síly obvyklý, ale jde to a docela to je i zajímavý. Přiložená modifikace legendárního Wolfensteina, je mimořádně vhodná pro tento systém, protože obsahuje úrovně, které jdou řešit skutečně guerillově. Ostatně nová zbrańová sada se pro Wolfa hodí. Za II. WW byly různý tajný zbraně, ale BFG9000 určitě nikdo neznal, naštěstí, jinak by měl civilizovanej svět smůlu. Nyní ke hře: V první úrovni se dostanete do samotného Wolfensteinu, ale je tu poměrně klidno i ve vysokých obtížnostech. Je to totiž jakýsi Trainning Camp, na rozcvičení. V dalších úrovních jež původního Wolfa dost připomínají i architekturou, už tak pohodově nebude. V prvním levelu nepožívejte moc samopal UZZI, ve vlastním zájmu! V prvním levelu není pro něj munice a ani v obtížnosti Nightmare není samopal třeba, stačí pistole. V následujícím duhém levelu už jako byste jej našli, může tam být dost horko. Tady najdete /jako v originální hře/ již také brokovnici a právě pokud byste byli do jejího nálezu v problémech, UZZI jako když najdete. Také se tu začnou již pro tedto dobrý malý samopal objevovat balíčky s municí, jsou ozančeny písmenem "R". Ve třetím levelu je k nalezení kulomet. Pokud jej hned nenajdete, snažte se a nějak si jej sežeňte, čtvrtý level byste bez něj asi nepřežili... Na rozdíl od původního Wollfa a ostatně i DOOMa, pistolová munice zde nejde použít do kulometu, tak na to pamatujte. Patrony do mašinkvéru najdete v brašničkách pod literou "M", nebo je možno sebrat kulometčíkovi. Pistolivá munice /označená "P"/ lze ale použít do obou typů pistolí. Hra obsahuje spousty tajných míst, též pár zákeřných pastí, hlavně od poloviny a ke konci. Co jsem marně hledal, je karabina, ale je v jedné z tajných úrovní. Také se hodí, i když se bez ní obejdeme. Sniperku jsem zde nenašel, ale pokud si ji chcete ozkoušet lze jí získat cheatem IDKFA, ale to kovaný DOOMer nedělá. Stejně nechodí dobře, ve SkullTagu možná bude běhat na 100% včetně puškohledu. Zde pouze střílí a působí fatální škody, třeba ji někdy použijete.
Postavičky jsou typicky Wolfovský, jedno nebo dvě monstra /Cacodemon/ jsou zde v původní verzi, jinak je vše předělaný. Obtížnost monster je až do úrovně Masterminda, ale zkoušel jsem to projít na nižší obtížnosti, ve vyšších to bude asi vše jinak, jak je zvykem.
Skutečně noční můrou jsou zde psi. Jsou velmi pohybliví, a jedno pokousání vám také může vzít až 40% zdraví! Pokud útočí ve smečce, je to dost špatný, okamžitě jako skutečná smečka vedou útok z několika směrů. Budete dost rádi, když z toho vyváznete. Pes vydrží, díky své pohyblivosti, až tři rány z brokovnice, platí na něj težký samopal, nebo kulomet. Počítejte ale s tím, že na smečku o šesti psech a více, padne celý kulometný pás a pakli nejste odzadu krytí, asi to nedopadne dobře. Pokud mohu poradit, masakrujte ty bestie pokud možno hned ve dveřích, či úzké chodbě. Dostanou li se na velký prostor a vám dojde zásobník a musíte přebíjet, pomodlete se, pokud to umíte...
Každopádně záleží na obratnosti, na klasickou řezničinu zapomeňte. Bystrý úsudek, postřeh a taktika. To je cenná deviza, která platí zde stonásobně. O to je to zajímavější. Často budete muset zalézt někam do kouta a chvíli přemýšlet co dál...




Balíček souborů stáhnete tady a rozbalíte stažený archiv Wolf_set.zip. Předpokládám, že máte již nainstalovaného a provozuschopného ZDOOMa. a v jeho adresáři již umístěný soubor dom2.wad Jinak se o to nepokoušejte. Po rozbalení archivu Wolf_set.zip najdete zde stejnojmenný adresář. Ten otevřete a soubory z něj vložte do adresáře ZDOOMu. Nikoli celý adresář, pouze ty soubory! Spustíte to dávkou wolfenstein.bat, máte jí tam v balíčku nachystanou. Pokud poklepáte na soubor 2nd_enc.wad, spustí se hra také, ale s normálními zbraněmi z DOOMa. Je tu též soubor 2nd_enc.deh, ten dávka obchází, není zde zas tak třeba. Upotřebíte jej, když budete chtít spustit hru v běžném DOOMu 2, ale jde to dost těžko, mne se to nepovedlo, vždy se to seklo. Soubor csb97vfix2st.wad v normálním DOOMu nespouštějte, určitě v něm nepojede.
Všeobecně platí, že si takto můžete modifikovat řadu svých oblíbených wadů, stačí když je budete spouštět dávkou ZDOOM -file vas_soubor.wad csb97vfix2st.wad. Většinou /tak na 75% to pojede. Pochopitelně v prostředí ZDOOMu. Jinak smůla. Též platí, že v adresáři ZDOOMu musí být adekvátní doom.wad, či doom2.wad /nejlépe oba/, stejně tak jako když modifikujte jiným wadem běžnou normální hru.
Co je dobré ještě vědět?
V konfiguraci ZDOOMu zajedno využijte možnost velkých rozlišení /u DOOMa nevídaných třeba 1024x768/, ale hlavně si nastavte velikost okna tak, aby se již nezobrazoval informační panel, ale ještě údaje o zdraví a zásobě munice /viz screenshoty z Wolfa/. Takto máte přehled i o celkové zásobě munice. Pokud tam necháte infopanel, zobrazuje /většinou/ jen množství munice v zásobníku a celkové nikoliv. Pak se snadno stane, že nemáte najednou co nabíjet a to je dost průser. Jinak uvažuju, že sem dám ke stažení i ten western, co jsou z něj ukázky nahoře. Hezkou zábavu!
Vzhledem k tomu, že v této stažené verzi není soubor 2nd_enc.deh používán, domnívám se, že přesto hra běží korektně. Vše funguje, včetně map, spínačů a tagů, dokonce i cheatů /fuj!!/. Pouze ve hře není ani jeden teleport, což by moho být tím, ale nevím protože jsem lama, zda soubory typu dehacked, jdou ve ZDOOMu používat, respektive nevím jak je používat. Rozhodně to ale nijak nevadí vždy jsem se dostal tam, kam jsem potřeboval, včetně do dvou úrovní tajných /v jedné z nich je karabina/.
Dále první úroveň berte vždy jako tréningovou. Protože je tam /až na finále/ většinou pohoda jako na rádiu Blaník, svádí to beginery hned ke šponování obtížností až na pověstnou Nightmare. To může být fatální, obzvláště po vyčerpání nábojů pro UZZI, které v první úrovni /viz výše/ nejsou, protože pak už je vše jinak. Hra řeší stupně obtížnosti jak ubíráním potřebné munice a zdravíček k sebrání a také, jak je zvykem, přidáváním monster; klasičtí bossové z Wolfa, včetně šíleného doktora Maxe, vrhajícího po vás smrtící injekce jsou zde převelečení Pekelní baroni, Mancubusové, Relevanti, oba druhy Pavoučků a také ve vysokých obtížnostech, pověstný Cyberdémon. Ten je maskován jako Hitler ve skafandru, nesoucí pekelný arsenál německých tajných zbraní. Věřte mi, že na Adolfa platí pouze puška M7 a to za přepokladu, že do něj nasypete mninimálně tři zásobníky v celku. Pokud ten parchant ještě nelehne, už jej můžete ho dorazit kulometem, nebo granáty, ale to musíte být pochopitelně stále naživu. Vyřešila by to elegantně možná sniperka, ale s tou moc nepočítejte.
Dále při vysokých obtížnostech stoupá počet psů v úrovních a věřte mi, že to domácí mazlíčkové rozhodně nejsou. S bossem /alespoň s většinou bossů/ se nějak vypořádáte, ale pokud na vás smečka deseti psů uspořádá parfosní hon, budete na tom dost zle. Někdy to ale přijde i vhod, ty bestie totiž, pokud jim nějakým zázrakem uniknete, zle zřídí i své páníčky, pakli jsou v dosahu.
Modifikace csb97vfix2st.wad, pokud ji použijete kdekoliv, nejen tedy ve Wolfensteinovi, neobsahuje motorovku, balíček s Amokem a pěst. Vše nahradí nůž, zapomete li jej čirou náhodou Impovi v břiše, pokud nebude hned mrtev, bude mu patrně dost nevolno...
Doporučení:
Skalní masakrovači monster budou asi verzí combat zklamáni. Motorovku si mohou nechat doma, k použití jim bude, až půjdou do lesa na brigádu. Já vím, že to je kultovní zbraň, atd. Ale tady nejsme v táboře dřevorubců, tady se bojuje, chlapci. Muž proti muži, adresně a na férovku. Pakli na to nemají nervy, můžou si to ale spustit bez dodaného dávkového souboru, tj. s normálním arsenálem z běžného DOOMa dvojky. Ale nějak to není ono...
- Pro psaní komentářů se přihlašte
- 12377x přečteno