Tedy dálnice. Málokdo ví, že již ve třicátých letech se uvažovalo o její stavbě. K tomu došlo až za války...

Myšlenky o stavbě dálkové silnice /dálnice/ středem republiky se objevují již před rokem 1935. Teprve po ztrátě pohraničí, kdy se přestalo budovat opevnění, bylo 4.11.1938 rozhodnuto stavbě dálkové silnice z Prahy na Podkarpatskou Rus. Na přiložené mapce najdete jak stávající trasu dálnice D1, tak původní, která vedla mírně východněji /červeně tečkovaná/. V tomto úseku nalezneme dva mosty, jeden asi 50m dlouhý, /1/ druhý šestkráte delší /2/. Zvláště tento je nádherným stavebním skvostem. Jeho křehká, subtilní konstrukce se klenula, než vody přehradního jezera naplnily toto údolí nad jedním z přítoků Želivky. Most překračoval odvážným obloukem o rozpětí asi 80 metrů nehluboké údolí, ve výšce asi 25m. Pamatuji jej ještě z doby, kdy tu jezero nebylo. Jezdilo se sem na vandry, ale to už je dávno. Kdo nespal pod mostem v Borovsku, snad nebyl doopravdický tremp. Díváte li se na staré fotografie, máte dojem, že most se ladně vznáší ve vzduchu, linie mostního oblouku, jako kdyby do krajiny patřily odnepaměti. Ale to už dnes neuvidíte. Je tu přehradní jezero, v jehož vlnách mimo jiné zmizely i Dolní Kralovice, část železniční trati a další obce a osady. Ještě jedno důležité upozornění: Pokochejte se obrázky. Pokud můžete, nejezděte sem. Lokalita je obtížně přístupná,  navíc v zóně zakázaného přístupu I. ochranného vodárenského pásma. Pokuty udělované pracovníky povodí, jež tu mají dozor, jsou děsivé. Pokud jde o mne, musel jsem nahlásit svoji návštěvu hráznému v Nesměřicích. Jachting, jízda na motorových i nemotorových člunech, vyjma přehradního dozoru a poříční policie, je nekompromisně zakázána. O koupání v jezeře, event. rybaření, pokud nemáte zvláštní rybářskou povolenku, udělovanou jen výjímečně a bumážku pro vstup do pásma, se tedy nepokoušejte ani ve snu. Mohlo by se Vám to dost šeredně nevyplatit.  

Přípravné práce začaly 24.1.1939 projekční dokumentací a kácením některých průseků. Současně se objevuje slovo "dálnice" (autor št.kap.ing. K. Chmel). V době, kdy projektové práce vrcholily, zanikla republika. Práce na území protektorátu pokračovaly, pouze němečtí technici upravili návrhovou rychlost na 160 km/hod. a některé příčné sklony a šířky. Vlastní stavba byla zahájena 2.5.1939 u Průhonic. (Němci zahájili 1.12.1938 stavbu sudetské dálnice Bayreuth - Cheb - Liberec - Górlitz a 11.4.1939 dálnici Breslau - Brno - Wien). Osud naší dálnice nebyl nejlepší, 1.5.1942 byly práce zastaveny a na mostech dokončeny do technologických etap 30.5.1942. V roce 1946 byly práce na trase Praha - Brno obnoveny a výstavba byla zahrnuta do dvouletého plánu. V roce 1950, za nevyjasněných okolností, byla náhle zastavena. (Řada prací nebyla dotažena ani do technologických spár). Teprve koncem padesátých let se začalo o dálnici znovu uvažovat. Po mnoha jednání byla 10.4.1963 schválena dálniční síť. Ředitelství dálnic vzniklo 1.7.1967, souhlas předsednictva vlády byl dán 8.8.1967. a práce na trase Praha - Brno byla zahájena 8.9.1967.

/Citováno z časopisu Dědictví Koruny české/

Most č.1      Most č. 2        HOME

 

Autorská práva vyhrazena: Město Vlašim a uvedení autoři, programmer: ©Kulík Jan 2000
Naposledy upraveno:
22. ledna 2003