Most číslo 2. Kilometráž 59,10 stavba v létech 1936 - 42, 1945 - 1950 

Původní most přes Sedlický potok u Borovska (na tehdejším 59,10. km). Stavěn v letech 1939-42, 1945-50 a nebyl dokončen.  Pro výstavbu současné dálnice D1 nemohl být most použit, neboť v období její výstavby došlo v r. 1976 k dokončení vodní nádrže Švihov na Želivce. Nedokončený most z doby protektorátu se tak měl skoro celý ocitnout pod vodou, na což nebyl konstruován. Jeho složitá úprava by byla téměř stejně nákladná jako výstavba mostu nového a tak tehdejší investor raději úplně odklonil trasu dálnice. Dnes stojí torzo mostu bez jakéhokoli využití několik stovek metrů od současné dálnice, téměř po okraj zatopené vodou. Z jedné strany je most u současného břehu jezera, ale směrem k Brnu dnes končí téměř uprostřed jeho hladiny. Ve známost vešel most při natáčení videoklipu k písničce "Mumuland" od Petra Kotvalda. Bohužel do těchto míst je kvůli zdroji pitné vody zákaz vstupu. /citace z webu www.dalnice.com/

Toto je druhý most. Dobová fotka je asi z roku 1970. Ještě před napuštěním přehradního jezera. Na tomto snímku zvláště vyniká jemná elegance mostu. Pohled od východu.

Takto vypadá dnes, při maximálním stavu vody v jezeře. Pohled od severu.

 

Pohled přibližně ze stejného místa, asi z úrovně vodní hladiny, ale v roce 1964. Foto: Ing. J. Neuvirt.

Bizarní pohled. Pustá vozovka. Tudy se měly řítit nákladní vojenské transporty na dobytý východ. Naštěstí tomu tak není. Auta ale slyšíte. Civilní. Dálnice D1 je odtud asi 800m na západ.

 

Mosty spojují břehy. Fyzicky i obrazně, např. v poezii, či hudbě. Tento nikoli. Je to víc než symbol...

 

Na tomto snímku je vidět zřetelný náklon obou mostovek /jsou stavěny jako samostatné/. Směrem na Brno, tedy za zády fotografujícího, měla následovat mírná pravotočivá zatáčka, zřejmě již na náspu. Příčné klopení na konci mostu je asi 4%, němečtí projektanti počítali s maximální rychlostí 160km/h.

Všimněte si zábradlí. Je celé armované, včetně kulatých sloupků, podobně,jako na mostě č 1. Dneska by už málokterý stavitel odvedl tak precizní práci...

 

Pohled od jihu. Stav vody v jezeře je asi -2 metry. Na snímku je vidět zřetelně náklon obou mostovek, opěrnou desku, na kterou měl nalehnout uvažovaný násep. Za povšimnutí stojí též zvláštní druh podpěry ve tvaru betonové kozy s osmi sloupy. To proto, že materiál po nasypání by se nedal pod mostovkou uhutnit a došlo by k po zprovoznění dálnice vlivem váhy projíždějících kamiónů k poklesu obou čel mostovek a jejich destrukci. Snímek jsem si vypůjčil z webu obce Borovsko, doufám, že se autor nebude zlobit. Nabízím tedy za výměnu ten unikátní diapozitiv, jež jest ojedinělým. Děkuji.

Pohled od severovýchodu na jižní čelo mostu při nízkém stavu vody, kdy jsou patrny základy kabelového jeřábu. Foto převzaté s dovolením autora webu www.dalnice.com.

Detailní záběr z čela mostu na základy kabelového jeřábu. Foto převzaté s dovolením autora webu www.dalnice.com.

Toto je snímek z července 2003, je pořízen ze strany od obce Borovsko...

Když už jsem ten obrázek udělal, prohlédl jsem si ten most pořádně. Jak by to asi vypadalo, kdyby to stačili dokončit, nasypat násep a prokopat zářez na druhém břehu jezera. Z nedaleké dálnice, té skutečné, bylo slyšet hluk těžkých kamionů. No a bylo to...

Toto je diapozitiv z roku 1967. Pohled ze dna údolí směrem od západu. Střízlivá elegance stavby zde vyniká více než názorně. Stavba dokonale zapadá do krajiny. Dokázali bychom stavět dnes také tak?

Tentýž obrázek, ale se znázorněným maximálním stavem vody v jezeře. Podle provozního režimu přehrady a ročního období mohou zde být rozdíly -10 metrů i více. Poklesne li hladina na tuto kótu, objeví se o několik kilometrů dál celá železniční trať do Dolních Kralovic, nádraží a zbytky některých staveb. K tomu bychom se mohli někdy vrátit. 

Když hovoříme o té železnici, tak v km 61,80 protektorátní a v km 63,80 současné D1, byl zajímavý železniční podjezd na trati Trhový Štěpánov - Dolní Kralovice. Byl poměrně úzký, téměř na hranici evropského průjezdního profilu železničních vozidel. V roce 1975 odjel z Kralovic poslední nákladní vlak /osobní doprava byla ukončena již v červnu 1974/. Krátce na to byly koleje vytrhány a trať snesena. Nadjezd byl pro novou dálnici úzký, proto byl stržen a zasypán. Nezůstalo z něj nic, jeho trosky pohltil násep současné dálnice. Pokusíme se však, pokud to bude možné, nějaké zbytky dohledat. Všimněte si jedné zajímavosti: dokonalé čistoty trati. Žádný plevel, kopřivy a roští mezi pražci. To u lokálních tratí, jako byla tato, nebývá bohužel již dnes zvykem. Foto: Ing. J. Neuvirt, rok 1964. 

Copyright: Část obrázků /černobílé a dva barevné/ byla převzata z citovaného webu Jana Slovíka Jr., www.dalnice.com, včetně textů, u kterých je toto uvedeno.  Pokud není uvedeno jinak, autorem ostatních snímků a textů je správce městského webu. Nositelem autorských práv, stejně tak, jako u tohoto celého webu, je Město Vlašim. Kopírování, stahování pro komerční a publikační činnost, veřejné šíření, jakýmkoliv médiem, včetně počítačových sítí, jak celku, tak jednotlivých částí, textu i obrazu, není bez svolení jmenovaných autorů, reakce městského webu a Města Vlašim povoleno.

Most č.1      Zpět na úvod     HOME

 

Autorská práva vyhrazena: Město Vlašim, uvedení autoři, programmer: ©Kulík Jan 2000
Naposledy upraveno:
12. července 2003