Most číslo 2. Kilometráž 59,10 stavba v létech 1936 - 42, 1945 - 1950 |
Původní most přes Sedlický potok u Borovska (na tehdejším 59,10. km). Stavěn v letech 1939-42, 1945-50 a nebyl dokončen. Pro výstavbu současné dálnice D1 nemohl být most použit, neboť v období její výstavby došlo v r. 1976 k dokončení vodní nádrže Švihov na Želivce. Nedokončený most z doby protektorátu se tak měl skoro celý ocitnout pod vodou, na což nebyl konstruován. Jeho složitá úprava by byla téměř stejně nákladná jako výstavba mostu nového a tak tehdejší investor raději úplně odklonil trasu dálnice. Dnes stojí torzo mostu bez jakéhokoli využití několik stovek metrů od současné dálnice, téměř po okraj zatopené vodou. Z jedné strany je most u současného břehu jezera, ale směrem k Brnu dnes končí téměř uprostřed jeho hladiny. Ve známost vešel most při natáčení videoklipu k písničce "Mumuland" od Petra Kotvalda. Bohužel do těchto míst je kvůli zdroji pitné vody zákaz vstupu. /citace z webu www.dalnice.com/ |
Toto je druhý most. Dobová fotka je asi z roku 1970. Ještě před napuštěním přehradního jezera. Na tomto snímku zvláště vyniká jemná elegance mostu. Pohled od východu. |
Takto vypadá dnes, při maximálním stavu vody v jezeře. Pohled od severu. |
|
Bizarní pohled. Pustá vozovka. Tudy se měly řítit nákladní vojenské transporty na dobytý východ. Naštěstí tomu tak není. Auta ale slyšíte. Civilní. Dálnice D1 je odtud asi 800m na západ. |
Mosty spojují břehy. Fyzicky i obrazně, např. v poezii, či hudbě. Tento nikoli. Je to víc než symbol... |
Na tomto snímku je vidět zřetelný náklon obou mostovek /jsou stavěny jako samostatné/. Směrem na Brno, tedy za zády fotografujícího, měla následovat mírná pravotočivá zatáčka, zřejmě již na náspu. Příčné klopení na konci mostu je asi 4%, němečtí projektanti počítali s maximální rychlostí 160km/h. |
|
Pohled od jihu. Stav vody v jezeře je asi -2 metry. Na snímku je vidět zřetelně náklon obou mostovek, opěrnou desku, na kterou měl nalehnout uvažovaný násep. Za povšimnutí stojí též zvláštní druh podpěry ve tvaru betonové kozy s osmi sloupy. To proto, že materiál po nasypání by se nedal pod mostovkou uhutnit a došlo by k po zprovoznění dálnice vlivem váhy projíždějících kamiónů k poklesu obou čel mostovek a jejich destrukci. Snímek jsem si vypůjčil z webu obce Borovsko, doufám, že se autor nebude zlobit. Nabízím tedy za výměnu ten unikátní diapozitiv, jež jest ojedinělým. Děkuji. |
|
|
![]() |
|
Toto je diapozitiv z roku 1967. Pohled ze dna údolí směrem od západu. Střízlivá elegance stavby zde vyniká více než názorně. Stavba dokonale zapadá do krajiny. Dokázali bychom stavět dnes také tak? |
Tentýž obrázek, ale se znázorněným maximálním stavem vody v jezeře. Podle provozního režimu přehrady a ročního období mohou zde být rozdíly -10 metrů i více. Poklesne li hladina na tuto kótu, objeví se o několik kilometrů dál celá železniční trať do Dolních Kralovic, nádraží a zbytky některých staveb. K tomu bychom se mohli někdy vrátit. |
|
|
|
Autorská práva vyhrazena:
Město Vlašim, uvedení autoři, programmer: ©Kulík Jan 2000
Naposledy upraveno:
12. července 2003