|
Zavřít a opustit tuto stránku
zde>> |
Obrazová
galerie - stará Protektorátní dálnice, ortofotomapa |
Zde Vám přinášíme poněkud
neobvyklý pohled na starou Protektorátní dálnici. Téměř všechny zobrazované snímky leží
bez vyjímky v zakázaném pásmu hygienické ochrany I. stupně
vodního díla Želivka. Bude na to upozorněno. Dále snímky pocházející ze
speciálního programu na zobrazování pozemkového katastru dodaného firmou
GEODIS Brno, zapůjčilo Město Vlašim, které je partnerem této stránky. To
znamená že tyto obrázky, vlastně malé výseky původní ortofotomapy není
dovoleno bez svolení společnosti GEODIS.s.r.o v žádném případě dále šířit, kopírovat, jakkoliv s nimi nakládat a
použít v jakémkoli médiu, tištěném, či elektronickém. Jsou výhradně
určeny k prohlížení na této stránce. Snímky mají vkopírované ochranné prvky
a jsou digitálně značeny. Mají též proměnlivý formát a rozlišení, které bylo
ale za účelem použití v této stránce zpravidla uměle zmenšeno v rozmezí 10
až 0,5 metru na pixel. Sever je bez vyjímky u všech obrázků, jak je ve
fotogrametrii zvykem, nahoře. Trasa Protektorátní dálnice je vyznačena na
ortofotomapách vždy žlutě, event. světle modře. Ke snímkům nedodáváme žádné popisy
zobrazených nemovitostí a vlastnických vztahů k nim. Též zde nebudeme
uveřejňovat žádné další snímky tohoto typu, které nemají přímý vztah k
nedokončené Protektorátní dálnici, či technickým památkám v jejím bezprostředním okolí, popisovaným
přímo na těchto stránkách... |
Původní trasa zhruba od km 57,5 do
km 60,9*1 |
|
|
Protektorátní
dálnice je též význačným fenoménem Dolnokralovicka. Zvláště dva krásné mosty
v lagunách Keblovského a Sedlického potoka. V době, kdy ještě tyto lagunami
nebyly, protože ani přehrady a pochopitelně zákazů nebylo, se tyto stávaly
cílem turistických výletů a eldorádem trempů. To už je dávno, téměř celá
trasa dálnice, tedy té staré protektorátní, v místě, kde vybočuje se
současné D1, až do úseku před Bernarticemi, kdy se obě magistrály opět setkají, leží v
zakázaném pásmu. Týká seto hlavně mostů. Proto tam nechoďte, ale pokochejte
se těmito obrázky. Poslední dva "pozemní" snímky Velkého mostu a kolejové dráhy kabelového jeřábu
jsou z roku 2003, kdy jsem se tam vybaven policejním doprovodem a patřičným
povolením vypravil. Důvod odchýlení od původní trasy jistě znáte: Pro novou
D1 tato niveleta již nevyhovovala a také především přehradní jezero, jež
zatopilo druhý most až pod mostovku.
Tedy letecké snímky: Začínáme opět zleva, od Hulic. Obrázky jsou podrobně
popsány uvnitř. Především snímky 1. až 5. Obrázek 6. ve spodní řadě je již
těsně před místem /obcí Bernartice a bývalou zastávkou Borovsko/, kde se obě
komunikace setkávají. Nakonec, na obrázcích 7. a 8. najdete ještě oba
opuštěné mosty, které už léta vedou pouze odnikud nikam. Obrázek 9. je
působivý pohled na most "delším" objektivem, kdy vynikne jeho masiv
vyčnívající z vod přehradního jezera. Obrázek 10. pak ukazuje kolejnice,
resp. masivní betonové pražce kolejové dráhy kabelového jeřábu, používaného
při stavbě mostu. Tyto jsou však za plného vzdutí asi 1 až 1,5 metru pod
hladinou, pak jsou vidět pouze na leteckých snímcích. Most byl dokončen v
listopadu 1950, od té doby je opuštěný. |
Vysvětlivky |
*1
Kilometráž dálnice se pochopitelně rozumí ta
původní, tedy vztahující se na stavbu započatou ve čtyřicátých letech
minulého století. Je průměrně v této lokalitě asi o dva kilometry nižší, než
kilometráž současné D1. |
NAHORU DRÁHA - stanice a zastávky
VÍCE o Protektorátní
dálnici
ZAVŘÍT |
|
|