Musíme to poslouchat...
Vydáno dne 23. 09. 2003 | přečteno: 3673x
Toto je článek převzatý z webové verze Hospodářských novin. Zajímavý postřeh o některých privátních stanicích. Každopádně to stojí za přečtení, pochopitelně to nekomentuji, názor si můžete udělat sami.

Proč tak blbě žvaní, řekne si občas posluchač soukromého rádia a znechuceně přeladí na jinou
frekvenci. Tuší, že průměrný moderátor zřejmě moc inteligence nepobral, ale
někdo by mu tu úlisnost, vlezlost a vodopády hloupostí měl přece zakázat. Proč
se tak nestane?
Musíme to poslouchat? V éteru lze dnes
narazit na nejrůznější exoty se spoustou výslovnostních vad a se slovní zásobou
čtyřletého dítěte, prznitele češtiny i angličtiny nebo moderátorsky tupé
vesnické diskžokeje, kteří si pletou rádio se sobotní diskotékou nebo s pouťovým
vyvoláváním. A ta hrůza, když se pustí do nejrizikovějšího rozhlasového faktoru,
do humoru. Slyšeli jste třeba někdy žertovat dva ranní moderátory v Rádiu Hellax?
Děs! A scénky o Doně Mimoně z Bontonu, které dokonce vyšly na deskách? To se
snad líbí jen těm, kdo je vymýšlejí.
Netrpí jen posluchači. Český zpěvák se uprostřed noci probouzí z hrůzného snu,
vylíčeného skupinou Tři sestry v písni FM Lomoz: Sedí ve studiu malého
soukromého rádia a musí se bavit s úplně blbým, nepřipraveným, ale o to víc
nafoukaným moderátorem, úlisně se podbízejícím imaginárním posluchačům.
Ambiciózní, tvární a levní Přitom na začátku devadesátých let, když
začínalo v Česku soukromé rozhlasové vysílání, bylo málo tak prestižních
zaměstnání jako rozhlasový moderátor. Jejich platy činily dvoj- i vícenásobek
tehdejšího průměrného platu a jejich názory citovaly i deníky. Po dvanácti
letech je nikdo nebere vážně a jejich platy jsou pod celostátním průměrem.
Zlom v úrovni moderátorů přicházel postupně - s rostoucím počtem rozhlasových
stanic. V první fázi bylo vše v pořádku. Na trhu byl přetlak osobností, které se
nemohly plně realizovat v médiích předlistopadového režimu a privátní rádia pro
ně byla vítanou příležitostí. S rostoucím počtem stanic se ale základna
moderátorů musela rozšiřovat, nezbylo než brát lidi z ulice, čímž klesala jejich
kvalita. Prezident Asociace provozovatelů soukromého vysílání Michal Zelenka
odhaduje, že ve skoro osmdesáti soukromých stanicích se moderováním živí nejméně
450 lidí. Talentovaných moderátorů je přitom asi tolik, co nadaných zpěváků...
Na loňském pražském kongresu americké rozhlasové asociace NAB (National
Association of Broadcasters) řekl jeden z přednášejících: "Lidé poslouchají
rádio kvůli hudbě a informacím, ne kvůli moderátorovi. Takových moderátorů,
které poslouchají lidé kvůli tomu, co říkají, je v Americe tak pět nebo šest.
Jestliže máte v Česku tři, tak jste šťastná země."
Úroveň moderátorů prudce srazilo hudební zaměření většiny privátních
rozhlasových stanic. Takřka všechny zaútočily v polovině devadesátých let na
nejmladší publikum a hledaly proto věkem odpovídající moderátory. I když se
potom kolem roku 2000 začaly české rozhlasové stanice diferencovat, u mladých
moderátorů zůstalo. Byli ambiciózní, tvární a hlavně mnohem levnější než lidé se
zkušenostmi, vzděláním nebo s rodinou. A o to na dnešním rozhlasovém trhu jde.
Malá lokální a regionální rádia si vydělají jen o trochu víc než na svou obživu.
Třetím důvodem degenerace povolání rozhlasového moderátora bylo podceňování
programové složky rádií, které přišlo v polovině devadesátých let. Když pominulo
první nadšení, uvědomili si majitelé, že rozhlasové vysílání je podnikání jako
každé jiné a že mnohem důležitější než to, co jde ven, je práce obchodního
oddělení. Při dvanácti minutách reklamy v hodině je každé vyřčené slovo navíc
brzdou hudebního proudu. Vzalo se za dané, že zvláště mladí lidé nechtějí
mluvené slovo a řada majitelů soukromých rádií se rychle chytla argumentu,
potvrzeného několika na sobě nezávislými výzkumy, že pouze tři procenta
posluchačů zapínají rádio kvůli svému oblíbenému moderátorovi. Nějak se jim
přitom vytratila druhá část sdělení, že skoro 50 procent publika je ochotno
přeladit, je-li moderátor špatný.
Studené rádio Radek J. (jméno jsme úmyslně změnili) se pokoušel stát
zpívající teenagerskou hvězdou. Když se jeho soubor rozpadl a všechna sláva
vyhasla, vzal zavděk místem moderátora v regionálním rádiu. Není dobrý a sám to
asi tuší. K ničemu je mu playback, protože v každém okamžiku, kdy promlouvá k
posluchačům, musí mluvit naživo. K ničemu je mu taneční průprava a zářivé
úsměvy, které rozdával holčičkám pod pódiem. Naopak, chce se na něm, aby se
alespoň jednou za půl hodiny dopustil myšlenky. Kde vzít a nekrást? Jedete
autem, posloucháte ho a chvíli trvá, než vám dojde, že to lóf, o kterém pořád
mluví, je vlastně anglické slovo love.
Jde to dělat lépe? Stačí si například pustit Rádio Blaník. Až na jednu výjimku
nemá nijak zvláštní moderátory, ale jsou to lidé, kteří dodržují kázeň. Mají
přesně předepsáno, co říkat, a nesnaží se tuto hranici překračovat. Když si
takového moderátora pustíte v 15.10 nebo 16.10, říká doslova totéž, jen názvy
slibovaných písniček jsou jiné. Je to jednoduché, a když nic jiného, moderátor
vás aspoň neobtěžuje svými moudry. Autor tohoto článku viděl v jednom americkém
rádiu tuto metodu dotaženou k dokonalosti - rozhlasový moderátor měl před sebou
otočný váleček, "ježka", který se používá na navštívenky. Místo nich měl
zařazeny kartičky s přesnými formulacemi. V každém vstupu přečetl jednu
kartičku, posunul váleček a připravil si následující. Možná se to čtenáři zdá
šílené, ale takhle dělané rádio je průzračně přehledné a srozumitelné. Ovšem
také pořádně studené.
Jako posezení v kavárně Naproti tomu existoval v českých rádiích poloviny
devadesátých let opačný, ale stejně úspěšný extrém, Dámský klub na Frekvenci 1.
Bývalé televizní moderátorky jako Hana Švejnohová, Milena Vostřáková, Stanislava
Lekešová nebo Jaroslava Panýrková se mohly bavit se svými hosty třeba deset
minut, aniž by je přerušila písnička, a přesto měly v každém okamžiku více než
400 tisíc posluchačů.
"Já myslím, že tohle by dnes už nefungovalo," říká moderátorka Bára Witwarovaná,
která tuto éru na Frekvenci 1 zažila. "Bylo to opravdu příliš živelné. Dnešní
doba je mnohem uspěchanější a vysílání musí mít mnohem pevnější řád. Ale tehdy
byli všichni, kdo je poslouchali, okouzleni jejich šarmem, humorem a srdečností.
Podstata dobrého rozhlasového moderování není v tom, že člověk mluví chytře nebo
méně chytře, ale v tom, že ho lidé vnímají jako člověka, s kterým by si rádi
poseděli někde v kavárně... vstřícného, upřímně přátelského, pozitivního ke
každému. Je to člověk, kterému příroda dala zvláštní dar, že tyhle vlastnosti
vnímáte z jeho hlasu. A důležité je právě spojení individuality a kázně."
Posedlost rádiem Roman Myška se předloni po letech strávených na pražském
rádiu Kiss 98 rozhodl skončit s moderováním. Postěžoval si tehdy, že už to tak
nejde dál. Když se v roce 1991 začínalo, musel moderátor umět nejen dobře
mluvit, ale také míchat skladby. Dnes je podle něj rozhlasový diskžokej spíš
údržbářem počítačů, který pětkrát do hodiny zamumlá cosi do mikrofonu. Odešel od
rádií úplně pryč, ale letos v létě se vrátil do úplně nového, rozjíždějícího se
Rádia Sázava. "Nevydržel jsem. Teprve když jsem skončil, přišel jsem na to, že
rádio miluju. Když s ním jednou splynete, je to jako droga."
Myška není jediným případem posedlosti rádiem. Jeho kolegyně Martina Dostálová
dojíždí na každé víkendové vysílání až z Karlových Varů. Ale nestěžuje si, je
ráda, že stojí za míchacím pultem a představuje si ty, pro které vysílá.
"Dělám večerní moderátorku od začátku devadesátých let," říká Jitka Lukešová.
"Není to žádný prestižní čas. U rádia není tolik lidí jako v hlavních časech.
Ale za ta léta jsem si přes rozhlasové vlny vytvořila široký okruh přátel. To
nejsou posluchači, to jsou opravdoví přátelé, kteří se mnou putují na každé
rádio, kde jsem za těch třináct let vysílala. Se mnou ladili z Country na
Frekvenci, z Frekvence na Kiss 98 a teď na Hey. Znám jejich životní příběhy i
starosti. A s mnohými jsem se dokonce i potkala. Je to skoro moje rodina."
Mezistupeň k televizi Láska k moderování je však životním údělem jen
hrstky lidí. Většina moderátorů chápe svou práci úplně jinak. Zvláště mimo Prahu
najdeme celou řadu místních diskžokejů, kteří berou rádio jako příležitost
přivydělat si v období mezi víkendovými diskotékami a zároveň zvyšovat svou
lokální prestiž. Právě tento okruh moderátorů přinesl v druhé polovině
devadesátých let některé prvky, které odpudily od soukromých rozhlasových stanic
statisíce serióznějších posluchačů. Spolu s nimi se objevily hlavní nešvary a
fráze. Taky je vám zle z toho, když skoro na každém rádiu slyšíte u stejné
písničky stejné řeči o rusovlasé zpěvačce, správné partičce z Michiganu nebo o
debutovém albu? Jako kdyby si nebyli ochotni o kapele nic jiného na internetu
najít!
Řada moderátorů chápe rádio jako mezistupeň k další kariéře. Jejich cesta začíná
ve večerním programu některého malého rádia, pokračuje odchodem do Prahy a tam
přestupem z pražského lokálního rádia do celoplošné stanice. A pak začíná
čekání, zda si jich náhodou nevšimne některá z televizí. Tam pak většinou přes
ranní pořady zkoušejí proniknout do hlavního televizního vysílání. Podařilo se
to jen nemnohým - například Lucii Výborné a Daliboru Gondíkovi z Frekvence 1,
Haně Kousalové z Impulsu, Michalu Kleinovi a Báře Niničové z pražského Hey!, od
září i rozporuplnému rannímu baviči Leoši Marešovi z Evropy 2. Ne všichni se ale
na obrazovce udrží, většina časem vypadne. Pro většinu z nich tak končí mediální
kariéra brzy po třicítce. Ve všech okolních rádiích už jsou provařeni jako stará
pětka a rodina potřebuje větší přísun peněz, než je za moderátorskou práci a z
ní vyplývající příležitostné kšefty při uvádění různých akcí.
Pryč z malého a uzavřeného světa Co potom? Až překvapivě malá hrstka
těch, kdo skončí svou moderátorskou kariéru, zůstává potom v rádiu na jiných
funkcích. Skoro nikdy se jim na nových postech nedaří. V rádiu vede příliš ostrá
linie mezi bohémem za mikrofonem a strategicky uvažujícím "sucharem" v pozadí.
Ale pro mnohého umělecky nadaného moderátora je práce za mikrofonem základem
další kariéry v showbyznysu. Nejde jen o už zmíněné diskžokeje. Může to být také
role zpívajících komiků, jako jsou například Těžkej Pokondr (Roman Ondráček a
Miloš Pokorný) nebo Knedlo zelo (Aleš Háma a Jakub Wehrenberg), ale i základ pro
opravdovou hudební činnost. Například Leona Machálková nebyla moc dobrá
moderátorka, ale práce v rádiu určitě napomohla jejímu zrání. Už tehdy zaujala
posluchače Evropy 2 vynikajícími rozhlasovými znělkami, které sama nahrála na
housle. Jiná dnešní hvězda, Roman Holý z J.A.R. a z Monkey Business byl jako
moderátor velmi neukázněný. Měl dny, kdy připomínal Pelého a dny, kdy to byl
spíš hráč okresního přeboru. Rádio pro něj bylo moc malý a uzavřený svět, ale
určitě ho naučilo vnímat řád.
Většina vysloužilých moderátorů ale odchází úplně mimo průmysl zábavy. Stávají
se z nich obchodní zástupci, pracovníci reklamních agentur, nákupčí nebo mluvčí
různých podniků a organizací. Na jejich místa se tlačí další...
Převzato z hn.ihned.cz, na tomto serveru publikováno 19.9.2003.
Článek otevřen! | Vložil: admin |
Komentováno: 1x |
Komentuj! |
 | Zavřít článek>>>
|