Babeta 207.500, r.v. 1982

Přestavby, zásadní úpravy, renovace starých Babett, atypické verze motorky, zkušenosti pro nováčky. Možno vložit i foto...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Babeta 207.500, r.v. 1982

Příspěvekod CzechDave » pon črc 16, 2018 0:13:00

Tak, vážení spoludiskutující, jsem se také na stárnoucí kolena stal babeťákem, víceméně náhodou a stal jsem, se díky tomu i členem tohoto fóra :). Dostala se ke mně babeta 207.500 z roku 1982 v krásné červeno-krémové barevné kombinaci, která 25 let stála, či spíše visela na stěně garáže u mé tety. Ta se rozhodla mi babuli věnovat s tím, že ji zase oživím (babetu, ne tetu) a obnovím tak vzpomínku na strýce, který na ní jezdil. Mám bohaté zkušenosti ze servisu starších aut a mám na to doma i malou autodílničku, kde si svá auta udržuju. Nicméně babča je prvním exemplářem dvoutaktní malé motorky v mém vlastnictví a hodně věcí teď díky ní objevuji a učím se. Moje předchozí zkušenosti s malými dvoutaktními motorkami jsou prakticky nulové, jako kluk jsem se párkrát projel na pinckovi (kde jsem neuměl řadit rychlosti). Měl jsem tedy několik let trabanta, takže vím, jak se ke dvoutaktu chovat, ale tím to končí.

Co jsem zatím udělal:
- výměna pístu a válce (byly rozpadlé pístní kroužky, které nadělaly docela slušné vrypy do válce a zohýbaly spodní okraj pístu - strýček prý jezdil do poslední chvíle a neříkal, že by něco nebylo v pořádku). Naštěstí to nenechalo stopy na klikovce nebo ojnici. Vůle ojnice a ložisek kliky OK.
- výměna oleje v převodovce
- výměna zapalovacího tyristoru (byl prasklý obal a tyristor nefungoval)
- kompletní vyčištění nádrže, kohoutu se sítkem a karburátoru, kontrola jehly v emulzní trubici (je na druhém zářezu, jak doporučuje dílenská příručka), hrubé nastavení plováků a šroubů bohatosti a volnoběhu dle příručky, aby motor nechcípal, ale netočilo se zadní kolo
- vyčištění sítka sání
- výměna popraskaných brzdových bowdenů, kontrola paken a jejich obložení, bubnů a seřízení brzd vpředu i vzadu
- výměna bowdenu dekompresoru
- kontrola a prostříkání kontaktů v elektroinstalaci
- kontrola předstihu (OK)
- dofoukání pneumatik na správný tlak
- výměna rozpadlých šlapek
- doplnění chybějících bočních krytů (byly v igelitce u babule)

Zbývá udělat:
- výměna 30 let starých pneu za nové
- výměna svíčky (na motorce je Brisk N15C, vyzkouším N17C, prý je doporučená)
- výměna gufer na motoru (ta původní budou asi na kámen)
- výměna startovacích čelistí
- není zatím urgentní, ale připravím se i na výměnu rozběhových čelistí, tady u nás v kopcích dostávají docela záhul
- není zatím urgentní, ale připravím se na výměnu hnacího řetězu, ten původní už začíná chytat rez, i když je promazaný

Výsledek oživení:
Babča nyní najezdila cca 400 km v režimu záběhu, přičemž se finálně naladil karburátor. Jezdí krásně, svítí, brzdí, průměrná spotřeba se pohybuje mezi 2 - 2.5 litru / 100 km (mám 109 kg a jsou tu krpály) a svíčka má cihlovou barvu na jiskřišti a kolem něj. Směs benzínu s olejem M2T je nyní během záběhu 1:25. Startuje na první našlápnutí studená i horká, ale musí se důrazněji šlápnout, jinak startovací čelisti prokluzují (vyřeší jejich výměna a případné odmaštění bubnu).
Poslední, co ještě chci vyřešit je, že motor nemá v nízkých otáčkách prakticky žádný výkon. Ve středních a vyšších otáčkách jede babča jako střelená a i prudší kopce nejsou problém, pokud otáčky motoru neklesnou pod určitou hranici. Jakmile se tak stane, ztratí babča téměř okamžitě dech a musím někdy i dost silně přišlapávat. Rozjezd babči na rovině bez přišlapávání by mohl být svižnější, ale každopádně je cítit, že motor od určité hranice otáček chytne dech (to už je po rozběhu a rozjezdové čelisti jsou sepnuté) a babča začne docela svižně akcelerovat i do mírného kopce. Soused má babetu 210, má také skoro metrák, ale ten kopec k nám nahoru, kde já šlapu jak barevný, on na té své babině vyjede bez problémů. Jasně, on má silnější motor a dvourychlostku, ale vzhledem k okolnostem by to až takový rozdíl být neměl, nebo ano?

Podle toho, co jsem se dočetl tady na serveru a podle svých vlastních úvah by za tím mohly být tyto příčiny:
- netěsnící gufera, takže motor v nízkých otáčkách nevytvoří pod pístem dost silný podtlak a nenasaje dost paliva. Ve vyšších otáčkách už je podtlak silnější a nasávaného paliva je dostatečné množství. Na netěsnost gufer by ukazovaly i prokluzující => zamaštěné startovací čelisti. Pístní kroužky bych zatím vyloučil, protože ty jsou nové, stejně jako válec, a obojí je správného průměru (pro 39 mm), komprese nad pístem se mi zdá být OK (nemám bohužel srovnání s jiným motorem), hlava i přepouštěcí kanálek pro dekompresor těsní a nefouká.
- špatně naladěný karburátor. Možné to je, ale svíčka je zabarvená správně, takže bohatost směsi by měla být OK. Volnoběh zahřátého motoru je klidný a bez škubání, starty studené i teplé na první dobrou. Spotřeba je rovněž v normě vzhledem k okolnostem a mé váze.
- nevhodný poměr rozet na motoru a na zadním kole => příliš do rychla. Malé kolečko má 12 zubů, zadní jsem nepočítal, vedu to v patrnosti a zkusím najít rozetu s větším počtem zubů dozadu.

Takže zatím pátrám dál, nicméně uvítám rady zkušenějších kolegů babetistů, kam se ještě podívat. Každopádně jako první vyměním gufera a pak se uvidí. Musím se ale přiznat, že se z každé jízdy s ní vracím s úsměvem od ucha k uchu jak Joker a začínám být na tom vrnění motůrku docela slušně závislý. Nikdy bych neřekl, že něco tak jednoduchého bude mít takový fun factor a být přitom tak užitečné :).
Přílohy
babule.jpg
babule.jpg (72.02 KiB) Zobrazeno 1985 krát
CzechDave
Začátečník...
 
Příspěvky: 7
Registrován: stř črc 11, 2018 15:27:00

Re: Babeta 207.500, r.v. 1982

Příspěvekod Azor » pon črc 16, 2018 8:22:58

Oživit zase jednu Babettu - hezké a záslužné. S tím vyjížděním krpálů pouze za pomoci přišlapávání je třeba se smířit, převodový poměr u 207 je určitý kompromis a ten 1. rychlostní stupeň, který má 210, tam prostě chybí. Udržet svíčku N15 při mazání 1 : 25 v cihlové barvě považuju skoro za zázrak, ta N15 je už dost studená (původně byly pro 207 doporučovány PAL 14-5, čemuž spíš odpovídá N19 než N17), ale pokud je opravdu tak hezky cihlová, tak bych ji zbytečně neměnil a vážil si toho (podle mých zkušeností je u sv. BRISK často dost rozptyl a udávaná tepelná hodnota ne vždy úplně sedí a ostatně i každý motor je trochu jiný). V každém případě bych přednostně vyměnil gufero na straně magneta, to je "na vzduchu" a bude už určitě za zenitem, naopak na druhé straně to nebývá tak akutní, tam je přece jen olej a navíc je u 207 tahle strana pracnější.
Co se týká řetězu, je důležité jestli se volně ohýbá ve všech čepech a zda není vytahaný, tzn. zda sedí v pohodě na všech zubech zadní rozety, trocha rezu nemusí znamenat hned problém, při správném mazání a pravidelném provozu ta rez prakticky zmizí. Jinak samozřejmě vítej na fóru a zdar tvému dílu. :D
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1017
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Babeta 207.500, r.v. 1982

Příspěvekod jnz » pon črc 16, 2018 8:37:03

Mám přesně tento model originálně v přesně takové barvě (akorát ji nějaké pako přestříkalo celou načerno :( ) Rv. také 82. Ale hodlám ji vrátit zase zpět do červeno-bílého provedení.
Poznatek ke svíčkám: Mám E6TC (byla tam od původního majitele), ale ta blbě startuje zastudena. Takže jsem koupil N17C a ta chytá i zastudena OK. E6TC má vzdálenost elektrod delší a jiskra je delší. N17C hází několik slabších jisker, ale kupodivu zapaluje líp, i když bych podle jiskry řekl, že E6TC bude lepší. Ale ještě s tím experimentuju.
Jinak gratuluji ke skvělému stroji :D
jnz
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř čer 13, 2018 1:24:22

Re: Babeta 207.500, r.v. 1982

Příspěvekod CzechDave » pon črc 16, 2018 9:15:04

Pánové, díky za milá slova :).
Řetěz asi vytahaný drobet bude, je to ještě původní od výroby Babči. Nicméně strýček byl muší váhy, takže řetěz nebyl tak namáhaný jako nyní se mnou. Když jsem kontroloval jeho napnutí, vypadalo to, že se ohýbá dobře a na rozetách sedí, nemá snahu jít přes zuby. Ale přece jen to už je přes třicet let starý řetěz, byť udržovaný, a jeho eventuální výměna při vhodné příležitosti nic nezkazí.
Gufera budu muset vyměnit všechna. Protože se musím dostat ke klouzajícím startovacím čelistem, stejně budu muset sundat setrvačník a buben (stahovák mám) a když už to budu dělat, vezmu to z jedné vody načisto. Taky rovnou zkouknu stav kol v převodovce, přijde mi hlučnější, i když nikde nic nevibruje, takže předpokládám, že ložiska budou ještě OK.
S tou svíčkou zkusím zaexperimentovat. Vím, že stávající funguje dobře a pokud se nová nebude chovat podle mých představ, může fungovat jako náhradní a do motoru dám zpět tu původní. Ale ze zkušenosti vím, že správná svíčka udělá hodně a tady vyměnit svíčku je záležitostí na minutu. Kéž by moji čtyřkoloví veteráni byli tak nekomplikovaní, co se přístupu k dílům týče. Tak či onak, nemám tu žádnou náhradní svíčku, takže kdyby i ta, co je nyní v motoru, odešla - babča dojezdila.
Mám rád staré stroje, protože mají duši a osobnost. Často u nich člověk objeví naprosto vychytané detaily... třeba u Babety mě dostává ten geniálně jednoduchý princip zapalování a jednoduchost konstrukce. Žádná kladívka a jejich odtrhy, žádné složité seřizování předstihu, jen využití vlastností magnetu a cívky plus jednoduchoučká elektronika. Kamarád je motoveteránista, dal si sám dohromady tři motorky z rozmezí let 1936 - 1965 a když na ty stroje koukám (ČZ175 1949, Jawa 350 1964 a Jawa Special 1936), tak z nich mám prostě radost. Jednoduchost, krása designu a elegance. Vlastně ten kamarád je hlavní příčinou, proč jsem do té Babetky šel. Hučel do mne tak dlouho, až jsem povolil. No a dneska do mě zase hučí, abych si pořídil nějakou silnější historickou mašinu, že by mi něco dohodil :D.
CzechDave
Začátečník...
 
Příspěvky: 7
Registrován: stř črc 11, 2018 15:27:00

Re: Babeta 207.500, r.v. 1982

Příspěvekod CzechDave » úte črc 17, 2018 7:48:19

Tak jsem vyměnil svíčku z N15C na N17C. Myslím, že zlepšení chování motoru je znatelné. Motor má teď jiný zvuk a jde lépe do otáček. Výkon v nízkých otáčkách je stále stejně malý, takže ještě vyměním ta gufera, jakmile na to bude čas. Starty studené i teplé jsou na brnk jako s předchozí svíčkou.
Ještě mě napadlo, že bych mohl zabrousit sedlo a ventil dekompresoru. Když jsem u něj nedávno držel ruku (dotlačoval jsem fajfku svíčky) a motor běžel, přišlo mi, že kolem něj trošičku profukuje...
CzechDave
Začátečník...
 
Příspěvky: 7
Registrován: stř črc 11, 2018 15:27:00

Re: Babeta 207.500, r.v. 1982

Příspěvekod CzechDave » ned črc 22, 2018 8:59:37

Tak Bábina dostane silnějšího a staršího brášku. Koupil jsem Jawu 23 Mustanga k rekonstrukci. Myslím, že co jsem se naučil na Bábi, tak použiju u Mustanga a naopak :).
CzechDave
Začátečník...
 
Příspěvky: 7
Registrován: stř črc 11, 2018 15:27:00


Zpět na Vaše stroje

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků