od RomanR » stř pro 30, 2020 1:37:57
Kdysi, když jsme vyráběli soutěžní tlumiče výfuků dle výkresů Abarth, jsem získal informaci, že odpor odchodu výfukových plynů přes výfukové potrubí musí být v rovnováze s odporem sání, tedy nasávání vzduchu do motoru přes karburátor a jeho vzduchový filtr. Takže když někdo u motorky vykuchal výfuk, docílil jen většího hluku, který pocitově zvyšoval výkon. Ten ale poklesl a zvedla se spotřeba, protože menší odpor výfukového systému strhával z motoru palivo do výfuku.
Před lety jsem to zkusil u Babetty 210 a nakonec jsem musel koupit nový orig. výfuk.
Nízký výkon motoru Babetty je v porovnání s jinými padesátkami dán menšími kanály ve válci a menším karburátorem. Krom toho motory Babett, Jawy a ČZ-ety se vyráběly výhradně jen dvoukanálové, zatímco výkonnější motory NDR - viz Simpson nebo MZ se dělaly tříkanálové. Takové motory byly mnohem živější a výkonnější.
Rozdíl výkonu tedy spočívá především ve vratném vyplachování spolu s rychlým vyplachováním motoru (do výfuku) a rychlým plněním zážehovou směsí.
Pokud chce někdo zvýšit výkon motoru např. Babetty, musel by buď použít jiný válec, nebo pokud to zámky pístních kroužků dovolí, zvětšit přepouštěcí kanály, zvětšit sací a výfukový kanál, možná i snížit zdvih pístu, ale to by znamenalo zásah do klikovky a ojnice, zkrátka musel by se přestavět celý motor. To je jakoby jste chtěli předělat vzduchovku na brokovnici.
Takže pokud nejste spokojeni s výkonem vaší Babetty, začistěte jen nedodělky, spasujte co nepasuje, vyhlaďte co je nedokonale opracované a hrát si bez rizika můžete už jen s poměrem primárního a sekundárního ozubeného kola. Jinak Babču neubrzdíte.