Zmereni prumeru valce

Vše o motorech, úpravy, karburátory, převodovka /volnoběžka/, opravy a návody...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Zmereni prumeru valce

Příspěvekod LADAIII » úte led 26, 2010 11:13:36

Omlouvam se zda se to tu uz resilo,ale nejak jsem to nenasel, tak jsem se rozhodl vlozit novy dotaz.
Mam jeste jeden stroj na ND a nakonec jsem se rozhodl ho sprovoznit, akorat byl poskozeny valec (normalne mi po sundani hlavy vypadl konec valce ven), takze jsem dal valec jiny,ale do nej mi zase pist zajel i s krouzky uplne bez problemu, navic ten stroj pak uz nesel ani nastartovat, coz predpokladam ze bude nizkou kompresi. Rad bych se optal, protoze sem kdysi tak ruzne ziskal ruzne prumery pistu a pst. krouzku (novych), jakym zpusobem to lze vsechno pomerit, abych to zkusil spasovat dohromady, popr. prikoupil spravny zbytek.
Myslim tim zmerit valec, pist a krouzky.
Radsi se optam, nez s tim laborovat..
LADAIII
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 385
Registrován: sob led 06, 2007 23:47:40
Bydliště: Brno

Re: Zmereni prumeru valce

Příspěvekod DAWID » úte led 26, 2010 21:53:59

Vezmeš válec a na horní hraně vložky válce očistíš nanesený karbon ( cca 1cm od horní hrany válce ).Vezme posuvné měřítko (šupleru) a změříš základní průměr válce.Ten je z fabriky 39mm.Pokud se brousí válec tak se brousí o 0,25mm tudíž má rozměr 39.25mm(první výbrus),popřípadě 39.50mm(druhý výbrus),39,75mm,40mm, a tak to pokračuje až do průměru válce 41.50mm což je 10tý výbrus viz SESA-MOTO

Píst - měří se ve spodní části - kolmo na pístní čep.Neměří se nahoře !!! píst je kuželového tvaru a nahoře má menší průměr než dole.Po zahřátí jízdou se hliník pístu v horní části částečně roztáhne na svůj normální průměr.Změř píst teda ve spodní části - cca 1cm od spodního okraje . Bude mít dejme tomu hodnotu 38.95mm což odpovídá válci o pruměru 39.00mm.Mezi pístem a válcem je mezere (vůle) cca 0.03-0.07mm na průměru.

pokud byl válec broušen - tak na pístu který v něm jezdil najdeš na pístu nahoře ( tomu místu zaprasenýmu od karbonu se říká " dno pístu") vyraženo číslo. číslo 1 znamená první výbrus (39.25mm),2 znamený druhý výbrus (39.50mm) atd
Pokud tam najdeš písmeno ( A B nebo C ) jde o toleranční třídy pístu.Firmě se skoro nikdy nepovede vyrobit všechy písty stejně - tudíž je pak rozdělí podle rozměru do tolerančních tříd.A znamená menší B větší C největší.Válce se taky nepovede vždy vybrousit ve fabrice na stejný pruměr - tudíž se pak kompletují písty a válce k sobě podle tolerancí.Na válce s malou dírou jde malý píst,na válce s velkou dírou velkej píst.To vše proto aby to pak následně nedělalo při provozu problémy.Pokud dáš velký píst do malého válce tak se zvyšuje možnost zadírání atd. ( hodnoty o kterých se tu bavíme jsou v tisícínách mm - a pro tebe jsou nepodstatné )

Takže spasuj píst podle průměru s válcem a na toleranční třídy se nedívej protože u jetého pístu a jetého válce je to stejně nepodstatné a nezměřitelné kvůli opotřebení.
Pokud najdeš na pístu vyraženo ještě něco jiného tak to taky nezkoumej.šipka značí směr montáže,X a Y značí toleranci pístního čepu a další značka je logo výrobce většinou ( třeba A jako ALMET )

Pokud šáhneš do válce a ucítíš hranku v místě kde dobíhá píst do horní uvrati - tak dej válec rovnou vybrousit k brusiči.On ti jej dodá vybroušen včetně pístu a kroužků příslušného průměru.
Pokud tě zajímá ještě něco klidně se ptej :-)
DAWID
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 109
Registrován: úte zář 01, 2009 23:51:16

Re: Zmereni prumeru valce

Příspěvekod DAWID » úte led 26, 2010 21:59:27

vzhledem k tomu že jsi taky z Brna tak bych ti následně poradil kde brousit válec popřípadě i jinak pomohl.No uvidíš.Ozvi se.
DAWID
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 109
Registrován: úte zář 01, 2009 23:51:16

Re: Zmereni prumeru valce

Příspěvekod LADAIII » stř led 27, 2010 1:48:34

Ahoj, moc dekuju za vycerpavajici odpoved. Nejdriv se proberu kramy co mam a uvidim jestli neco spasuju. Jeste bych te poprosil o dve veci, zaprve jak tedy jeste zmerim krouzky, zda je staci sevrit a zmerit prumer, to nevim jestli je spravne a za druhe, kde to ev. nechat vybrousit. Nejlevneji co vim to dela vorel v malomericich, vybrus + pist + krouzky tam stoji 400kc. Ale na druhe strane je to taky jedine misto co tu znam.. :)
LADAIII
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 385
Registrován: sob led 06, 2007 23:47:40
Bydliště: Brno

Re: Zmereni prumeru valce

Příspěvekod butan » stř led 27, 2010 12:39:19

Využil bych tohoto vlákna k dotazu co se starým motorem. Podobně jako LadaIII mám starý motor, válec bez výbrusu, ale je tam ta hranka u hlavy, takže na výbrus. Dnes jsem pro zajímavost sundal píst, a ojniční ložisko je poškozeno. Na osové trubičce jsou černá prohloubená místa, na válečcíh a ojnici taky. Válec nenese stopy zadření, je to tedy koroze nebo co? Motor někde roky ležel na zemi. A hlavně, ložisko v klice asi bude podobné, takže asi kliku zahodit, a nechat si jen ten válec na výbrus jako díl do jiné babetty? Nebo se vyplatí nechat si kliku rozlisovat? Co to stojí? A co s osou ložiska co je mezi setrvačníky, dá se vyměnit, broušení je záležitost asi jen velkých motorů...
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Zmereni prumeru valce

Příspěvekod DAWID » stř led 27, 2010 16:04:28

no s kroužkama je to špatné.Ty se jen tak změřit nedají protože je vždycky nějak zmáčkneš jinak a hodnota bude pokaždé jiná.Navíc nevíš jak je to s jejich opotřebením - jestli jsou nové nebo jeté.

Opotřebení válce se taky zkouší tak - že vezmeš NOVÝ kroužek a vložíš jej do vyjetého válce "pod hranku".Změříš vůli v zámku měrkama na ventily.Pokud je vůle v zámku vůle třeba 0,2-0,3 je to dobré.Pokud tam bude třeba 0,7 a víc je to špatně a je třeba brousit.Bohužel přesné hodnoty pro Babettu si teď nepamatuju.Čistě teoreticky by se tak daly dopasovat kroužky do vyjetého válce ale je to zbytečná práce k ničemu.

Jinak firmy z Brna a okolí vozí většinou válce na broušení k p.Padalíkovi ( tuším že ze Šardic ).Je to dost daleko od Brna takže jet tam jen s jedním válcem vyjde dráž než to nechat Vorlovi ať to tam odveze sám :-) za 400 bych mu to tam hnedka odnesl a nic nespasovával :-)
DAWID
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 109
Registrován: úte zář 01, 2009 23:51:16

Re: Zmereni prumeru valce

Příspěvekod DAWID » stř led 27, 2010 16:26:41

Válec - nech vybrousit.Dodají ti k tomu píst,čep i kroužky.
Klika - pokud je čep vydrbán stejně tak jako jeho uložení (nevím zda máš kliku 207 nebo 210 ) tudíž jsou špatné jehly nebo bronzové pouzdro nechal bych kliku zrepasovat.Kliku bych nevyhazoval.Dělá se repase klikovek která stojí cca 800-1400 podle množství oprav.Běžně se to dělá tak že se klika rozlisuje,čep mezi setrvakama na kterém je ojnice dostaneš novej,k tomu dostaneš nové válečky a opravář klikovek to zase slisuje dohromady a kliku vycentruje aby neházele.Pokud bys měl poškozené i čepy klikovky (otlačené,vydřené plochy pro gufera atd) tak ty se taky mění.Vylísují se a nalísují nové.Klikař ještě v mezičase vymění horní mosazné(nebo bronzove?) pouzdro ve kterém běhá čep (většinou u Jawy ) a prostruží ho přesně na průměr tvého pístního čepu ( musíš mu donést ten svůj čep cos dostal k výbrusu ) . Bohužel netuším zda má 207 a 210 z fabriky uložen pístní čep v bronzovém pouzdru nebo na jehličkách.Teď se dívám na Sesa-Moto a tam mají klikovky jak pro 207 i pro 210 s horním čepem uloženým v jehlovém ložisku. http://www.fichtlkramek.cz/zbozi/babeta ... alec_klika

Prosím tyhle informace ber jako informativní.Kliku z babetty v ruce jsem ještě neměl a vycházím ze zkušeností z jiných strojů jako jawa a čz.Třeba u mopedu stadion se čepy ložisek vylisovat nedají atd .

Jinak taky je možnost koupit celou novou klikovku.Jde o to kdo ji vyrobil ( SK nebo China nebo kdoví kdo :-) )...chce to si to rozmyslet zda se vyplatí ji opravovat.Cena kliky (207/210) ve výše uvedeném odkazu vyjde na cca 1100kč.
Naposledy upravil DAWID dne stř led 27, 2010 22:15:37, celkově upraveno 1
DAWID
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 109
Registrován: úte zář 01, 2009 23:51:16

Re: Zmereni prumeru valce

Příspěvekod butan » stř led 27, 2010 19:59:14

Dík Dawide,
vtip je v tom že ten motor mě stál 500 a nepotřebuji ho nutně, je to pro mně záloha. Takže když z něj zbude válec hlava, magneto, možná volnoběžka, karburátor, kartery tak stačí, do opravy kliky nechci preventivně investovat. Ale pravda je že jsem původně chtěl celý motor zrepasovat, dokud jsem nezjistil jak to s tou ojnicí je. Jak to poškození vzniklo je pořád záhada, ale zadření to nebude. Ty černé stopy na osové trubičce jsou i pod kroužky co drží válečky, a ty kroužky nijak zatížené nejsou. Tedy soudím že tam nějak zkondenzovala voda.
Jde o 210, žádná mosaz.
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Zmereni prumeru valce

Příspěvekod martin110r » stř led 27, 2010 20:54:30

DAWID píše:...Pokud je vůle v zámku vůle třeba 0,2-0,3 je to dobré.Pokud tam bude třeba 0,7 a víc je to špatně a je třeba brousit. Bohužel přesné hodnoty pro Babettu si teď nepamatuju.


Bol si blízko. Pokiaľ je vôla v krúžkoch 0,2-0,4 mm tak to máš dobré. Pokiaľ je vôla na novom krúžku viac ako 0,6 mm, treba dať valec na výbrus, alebo pri dnešných cenách rovno kúpiť fungl nový.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Zmereni prumeru valce

Příspěvekod butan » čtv led 28, 2010 12:29:00

DAWID píše:Pokud šáhneš do válce a ucítíš hranku v místě kde dobíhá píst do horní uvrati - tak dej válec rovnou vybrousit k brusiči.On ti jej dodá vybroušen včetně pístu a kroužků příslušného průměru.
Pokud tě zajímá ještě něco klidně se ptej :-)

Jen akademická otázka, proč se podobná hranka nevytvoří i v dolní úvrati, pod druhým kroužkem?

A ještě taky akademický dotaz k repasi ojnice. Pokud nemá bronzová pouzdra ale válečky, znamená to měnit vždy ojnici?
Nebo se dají sehnat o desetiku větší válečky???
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Zmereni prumeru valce

Příspěvekod DAWID » čtv led 28, 2010 17:44:51

bohužel tak daleko moje znalosti nesahají :-) ale horní hranka se tvoří v místě kde dobíhá horní kroužek.Nad tím kroužkem už po válci nic nejezdí.Ve spodní části ale stále se po stěně válce tře píst takže teoreticky ten píst tu plochu vyhlazuje místo těch kruhů.Taky by se asi dalo vzít v potaz že na píst v horní úvrati působí ještě klopný moment a setrvačnost sil která se přenáší tlakem ojnice na válec ve směru Saní - výfuk a vydírá víc válec do oválu.V horní části by tím pádem píst mohl jakoby silou dorážet ty kruhy ke stěně což ve spodní uvrati asi moc nepůsobí :-) ale to už jen vymýšlím teorie a možná i kraviny :-)

Jinak jak jsem řekl dřív - bohužel kliku z babetty jsem v ruce ještě neměl tak nevím jak tam je uděláno horní uložení pístního čepu.Pokud je tam klec s jehlovým ložiskem tak se zřejmě dodává jen jedna velikost jehel v ložisku . Ale například u jawy 350/638 atd jsou jehličky uloženy volně a ne v kleci . U volně ložených jehel se prodávají tři toleranční třídy - které jsou rozdělené barvou :-) ale rozdíly mezi jednotlivejma jehličkama jsou v řádech stovek až tisícin milimetru.Tudíž u jawy se dá vůle na pístním čepu vymezit většíma jehličkama :-) u babetty netuším jak to je :-) mozne je ze se delá lozisko s kleci a vetsima jehlama ale moc tomu neveřím :-)

při ceně ojnice kterou jsem viděl v tom odkazu co jsem posílal (cca 500kč včetně čepů a ložisek ) tak kdybych pracoval jako opravář klikovek tak dávám vždy novou ojnici i s ložiskama :-) dopasovávt vůle jehličkama se mi zdá při té ceně ojnice "na chuja" :-)
DAWID
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 109
Registrován: úte zář 01, 2009 23:51:16


Zpět na Motor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 10 návštevníků

cron