Vezmeš válec a na horní hraně vložky válce očistíš nanesený karbon ( cca 1cm od horní hrany válce ).Vezme posuvné měřítko (šupleru) a změříš základní průměr válce.Ten je z fabriky 39mm.Pokud se brousí válec tak se brousí o 0,25mm tudíž má rozměr 39.25mm(první výbrus),popřípadě 39.50mm(druhý výbrus),39,75mm,40mm, a tak to pokračuje až do průměru válce 41.50mm což je 10tý výbrus viz SESA-MOTO
Píst - měří se ve spodní části - kolmo na pístní čep.Neměří se nahoře !!! píst je kuželového tvaru a nahoře má menší průměr než dole.Po zahřátí jízdou se hliník pístu v horní části částečně roztáhne na svůj normální průměr.Změř píst teda ve spodní části - cca 1cm od spodního okraje . Bude mít dejme tomu hodnotu 38.95mm což odpovídá válci o pruměru 39.00mm.Mezi pístem a válcem je mezere (vůle) cca 0.03-0.07mm na průměru.
pokud byl válec broušen - tak na pístu který v něm jezdil najdeš na pístu nahoře ( tomu místu zaprasenýmu od karbonu se říká " dno pístu") vyraženo číslo. číslo 1 znamená první výbrus (39.25mm),2 znamený druhý výbrus (39.50mm) atd
Pokud tam najdeš písmeno ( A B nebo C ) jde o toleranční třídy pístu.Firmě se skoro nikdy nepovede vyrobit všechy písty stejně - tudíž je pak rozdělí podle rozměru do tolerančních tříd.A znamená menší B větší C největší.Válce se taky nepovede vždy vybrousit ve fabrice na stejný pruměr - tudíž se pak kompletují písty a válce k sobě podle tolerancí.Na válce s malou dírou jde malý píst,na válce s velkou dírou velkej píst.To vše proto aby to pak následně nedělalo při provozu problémy.Pokud dáš velký píst do malého válce tak se zvyšuje možnost zadírání atd. ( hodnoty o kterých se tu bavíme jsou v tisícínách mm - a pro tebe jsou nepodstatné )
Takže spasuj píst podle průměru s válcem a na toleranční třídy se nedívej protože u jetého pístu a jetého válce je to stejně nepodstatné a nezměřitelné kvůli opotřebení.
Pokud najdeš na pístu vyraženo ještě něco jiného tak to taky nezkoumej.šipka značí směr montáže,X a Y značí toleranci pístního čepu a další značka je logo výrobce většinou ( třeba A jako ALMET )
Pokud šáhneš do válce a ucítíš hranku v místě kde dobíhá píst do horní uvrati - tak dej válec rovnou vybrousit k brusiči.On ti jej dodá vybroušen včetně pístu a kroužků příslušného průměru.
Pokud tě zajímá ještě něco klidně se ptej
