od Pavel » čtv říj 08, 2015 16:16:55
Už jsme se o tom bavili na FB BkB, tak bych si to dovolil víc rozebrat, jestli ti to nebude vadit. Mě totiž takové cestování hodně zajímá, jenže většina lidí vůbec neví, do čeho jdou a co je čeká. Už nějaké zkušenosti s dálkovým cestováním mám.
Největší problém vidím v nespolehlivosti lidí, ne v samotné Babettě, pokud nepodceníš přípravu. Taková delší cesta je totiž vždy o lidech, jací jsou, jestli se na ně můžeš spolehnout, jestli táhnou všichni za jeden provaz, apod. Musí to být prostě správná parta lidí.
Abych jel na takovou akci, musel bych tým už nějakou dobu znát osobně, mít s nimi najetých už pár víkendových akcí, abych věděl, jestli na to mají, jak se chovají v krizových situacích, protože jinak riskuješ, že vezmeš do týmu problémového člověka, který vám zkazí celou dovču. Dále je třeba zkalkulovat finanční náročnost (7 denní trip k moři a zpět odhaduji na 10tis Kč , pokud budeš spát pod širákem a jíst konzervy s rohlíkem. Spíš bych tipl tak 15tis Kč náklady, pokud budeš chtít mít jakž takž úroveň, teplé jídlo v hospůdce a nocleh v penzionu. Nezapomeň do nákladů zahrnout náklady na přípravu, náklady na GO motoru, apod.), plán cesty, časový harmonogram (dej si aspoň 2 dny rezervu, kdyby náhodou počasí selhalo nebo byla nepříjemná porucha na motoru), stav Babett.
Vše by se mělo domluvit závazně už na začátku, tzn. udělat nějaké sezení s mapou a definovat si podmínky, aby si pak nemohl nikdo stěžovat, že to chtěl jinak. Tzn. jestli se pojede podle nějakého harmonogramu po vytyčené trase, jestli se bude spát v penzionech nebo ve škarpě, dále pak otázka hygieny (někomu nevadí smrdět týden v jedněch trenkách, někdo potřebuje 2x denně se osprchovat) a pak si všichni plácnou nad variantou, která bude schůdná pro všechny. Já jsem tohle osobně bohužel při minulé výpravě podcenil a doplatil jsem na to. Po trpké zkušenosti bych při plánování další výpravy ještě vybral v případě vážného zájmu o spolujízdu vratnou kauci (např. 5-10tis Kč), která by propadla ve prospěch zbylých členů týmu v případě, že by si to ten člověk před odjezdem rozmyslel (omlouvá jedině vážná nemoc nebo úmrtí v rodině, to prostě neovlivníš). Když jedeš s cestovkou, také platíš předem a když nakonec nepojedeš, tak je to tvůj problém a peníze propadnou. Když tu kauci nevybereš, tak ti můžu garantovat, že se na tebe většina lidí, co ti slíbí účast, vyprdne těsně před odjezdem a bude jim lhostejné, že jsi investoval spoustu času, peněz a vzal si dovolenou v práci a máš zaplacené cestovní pojištění, jsi sbalený, jen vyrazit. Takto, když by přišli o větší sumu peněz, tak raději pojedou, když to už slíbili.
No a za další, musíš mít něco najeto. Nejde se sebrat s tím , že máš zkušenost s 20km výlety kolem komína a vyjet a pak najet 200km denně, to fakt nedáš, resp. budeš hodně znepříjemňovat zážitek ostatním členům týmů, jak budeš hudrat, co tě bolí. Chce to mít vojenský řád a mít cíl, který se vytyčí pro další den, kam se chcete dostat. Já míval na takových výletech cíl 200km +-. Ráno budíček v 7, do oběda najet 100km, pak oběd, odpoledne najet dalších 100-150km, večer kolem 17h už pomalu začít hledat nocleh, ať ho do setmění stihneš najít. Upozorňuji, že mít stan není výhra, protože tím zabiješ 1-1.5h denně jen postavením a balením na úkor odpočinku. Po jízdě se snažit maximálně relaxovat a zregenerovat do dalšího dne. Jít spát brzy, protože mi věř, že po 3 dnech nevyspání budeš mít takovou krizi, že ujedeš jen 100km a pak proležíš někde zbytek dne. Když jsem sedl nevyspaný na Babettu, tak se mi motala hlava a bylo to o hubu.
V neposlední řadě je velmi důležitý stav Babetty. Svoji babettu jsem chystal poctivě 3 měsíce před odjezdem téměř denně, aby byla 100% vychytaná a cestu zvládla a vymýšlel jsem, jak co kde uchytím, abych nepřetěžoval zadní kolo. Osobně bych velmi nerad jel s někým, komu se každých 50km něco na Babettě vysype a po 500km zadře motor. Bohužel většina cestovatelů, co jsem tak poznal, na to prdí a Babettu si dostatečně nepřipraví a pak si v cestopise čtu, jaké neuvěřitelné poruchy každý den řešili a pak se zdrželi o několik dnů na cestě jen kvůli tomu, případně to museli vzdát.
Když máš babettu v top stavu, tak na tomto výletě jen jednou napneš řetěz a 2x ho promažeš + nastavíš lanka. Toť veškerá údržba během jízdy.
Je mi jasné, že třeba někdo s mými názory nemusí souhlasit. Ano, jsou lidé, kteří vyhledávají adrenalin. Prostě nic neřeší, vezmou litrovou pixlu M2T, 3 trenky na týden a 2 trička, 4000Kč a druhý den už vyrazí na lehko s tím, že termín návratu a plán cesty je hodně otevřený. I takto lze cestovat, pokud na to máš morál. Já teda ne. Pak to dopadá tak, že se někde zasekáš, 2 dny nejíš, když ti už dochází peníze nebo zase jedeš nonstop přes noc, abys stihl dojet domů a jít do práce s tím, že bloudíš, protože sis nenaplánoval předem cestu. Z dovolené, kterou by sis měl užít, zbydou akorát stresové zážitky
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý
