Netreba hneď hádzať flintu do žita, ak si sa odvážil to rozhodiť, tak teraz znovu to už pôjde o to ľahšie, no nie. Až nato, že je tam problém z ihličkami. Neviem prečo si to hodil do dvoch tém: Vo výmena gufer som ti písal o tých ihličkách, ale dodám, že sú tam nato, že plnia jednoducho funkciu ložiska. Ak tam nie sú, prípadne chybuje pár kusov, tak sa ozubené kolečko posúva na kľukovej hriadely a nemusí zapadať do druhého, prípadne vyskakovať. Ak tam nie sú, medzera medzi jedným kolečkom a druhým je až 2 mm, tak to už do seba nemajú šancu vôbec zapadnúť. Takže preto sa ti točivý moment neprenáša tak ako má. Tie ihličky predsa sa nemohli potratiť, treba ich pohľadať a dať na miesto, potom bude všetko OK. Ak by sa ti podarilo ihličky nájsť, prípadne zohnať, tak som ti skopíroval stať z mojej stránky o prevodovke a ak dodržíš rady, tak to určite správne poskladáš.
Prevodovka Babetty 228 a 207Prevodovka Babetty 228 a 207 je veľmi jednoduchá a preto aj málo čo poruchová. Väčšina porúch sa vyskytne po našej nesprávnej údržbe, prípadne jej zanedbaním. Preto by som vás chcel upozorniť, aby ste si dôkladne preštudovali návod na obsluhu a údržbu dodržiavali a robili včas a podľa doporučenia. Veľmi dôležitá je aj kontrola množstvo oleja v prevodovke, ovšem nie je na škodu ak si to skontrolujete aj častejšie ako je to v návode, zvlášť ak sa chystáte z Babettou vyraziť na väčšiu vzdialenosť mimo domu, prípadne po páde či náraze.
Z čoho sa skladá prevodovka:
Ako som už vyššie spomenul prevodovka je veľmi jednoduchá, zložená z troch súkolí. Ozubené kolieska sú viditeľné z obrázka, dve ozubené kolieska č. 1, 2 a ozubeného koliesko č. 3 nalisovaného na hriadeli, ktorá vyúsťuje z prevodovky a je v ňom prepínač na náhon zadného kolesa - rozety
Najčastejšie poruchy prevodovky:Jednou z častých porúch je nadpriemerné opotrebovanie ozubených koliesok a ihličkového ložiska, ktoré je umiestnené v ozubenom koliesku č. 1. Je tam 26 ihličiek, priemer 2x12. Prejavuje sa nadmernou hlučnosťou celého motora. Ďalšia poruchou je ulomenie zo zúbkov ozubených koliesok, prípadne ulomené celé ozubenie súkolie. K tejto poruche dochádza najčastejšie po nadmernom opotrebovaní ložísk v prevodovke, keď sa nám súkolie sprieči. Prejaví sa to hrkaním, buchaním v prevodovke počas jazdy, prípadne sa nám Babetta už nedokáže pohnúť z miesta. Preto vám znova pripomínam kontrolu dostatočnej hladiny oleja v prevodovke, lebo tieto poruchy vznikajú len a len vašou nedbalosťou. Bežne môžte používať prevodový olej PP-80, alebo PP-90, ktorí úplne postačuje pre bežnú prevádzku. Dnes už dostať aj rôzne iné a kvalitnejšie prevodové oleje, ovšem to už nechám na vás pre ktorí sa rozhodnete, lenže odporúčam v letnom období použiť hustejší olej a ak mienite jazdiť aj za chladnejšieho počasia, prípadne v zime, tak ho vymeniť za riedši.
Poznatok z vlastnej praxe:Prešla mi cez ruku nejedná 228, 207 a hoc bola staršieho ročníka, jazdil na nej dedo, syn, vnuk a neraz ešte aj jeho syn, mala najazdených veľa kilometrov, ovšem prevodovka bola v úplnom poriadku až možná na nebadané opotrebovanie, ktoré ešte stále bolo v medziach normy. Nechcem ovšem tvrdiť, že k opotrebovaniu, prípadne ulomeniu nemôže dôjsť aj z chybného materiálu, ovšem u týchto strojoch je to veľmi nepravdepodobné, lebo súčasti boli ešte vyrobené zo starých a kvalitných materiálov a nie ako je to dnes, že kvantita prevyšuje kvalitu. Takže, kto mastí ten jede, určite to poznáte.
Ako rozobrať a poskladať prevodovku:Prevodovka z 228 a 207 má jednu výhodu oproti prevodovke z 210 a 225 a to tú, že ak ju už musíme rozobrať tak nemusíme poliť celí motor, ale stačí dať dole kryt prevodovky. Ovšem nie je to zas až také jednoduché. Ako prvé musíme dať dole zotrvačník ako vidno z obrázka č.10, potom pomocou sťahovaka stiahneme vodiace teleso rozbehových čeľustí č. 5. Zo stredu úplného bubna spojky vypáčime gufero, pod ním nájdeme na oske segerovú poistku, ktorú tiež snímeme z osky a následne vytiahneme celí bubon. Odporúčam segerové kliešte z dlšími ramienkami, lebo segerka je dosť hlboko a je tam úsky priestor na manipuláciu. Teraz uvoľníme všetky skrutky čo držia kryt prevodovky, trocha poklepeme kladivom po obvode, aby sa nám kryt oddelil a snímeme ho tiež dole. Niekedy to ide dole ťahšie, tak sa ho snažíme z ložísk vypáčiť dvoma drevenými klinmi.
Ak už máme kryt dole, máme plný prístup k ozubeným kolieskom. Zistíme prečo nám to škrípalo, búchalo, alebo nešlo a poškodené súčiastky nahradíme novými. Žiadne vyváračky, navaračky prípadne opravy na kolene sa tu robiť nedajú. Proste staré a poškodené vymeniť za nové, očistiť dosadacie plochy krytu, dať nové tesnenie natreté jemne vazelínou, priložiť a do kríža dotiahnuť. Hore vyššie som písal o ihličkových ložiskách v ozubenom koliesku č.1, tak tieto ihličky poskladáme späť do kolieska jedine tak, že vnútro kolieska natrieme vazelínou, ihličky za radom poukladáme dovnútra a koliesko opatrne nasunieme na osku kľukovky až na doraz, nezabudnúť že najprv ide na kľuku podložka a až potom koliesko. Ak už máme rozobratú prevodovku, je dobré vymeniť aj gufero 17x28x7 pod týmto kolieskom, ktoré nám tesný kľukovú skriňu a tak isto aj gufero 28x38x7 ktoré je z vonkajšej strany krytu prevodovky. Nahodíme kryt prevodovky. Odporúčam dosadacie plochy očistiť, dať nové tesnenie, ktoré pred montážou natrieme vazelinou.
Tak a máme prevodovku poskladanú. Teraz nám treba poskladať naspäť spojky. Ako prvé nasunieme na osku spojkový bubon úplný č.1, ktorí zaistíme proti posúvaniu segerovou poistkou. Teraz môžme vložiť gufero 15x24x7. Ak to máme hotové nasunieme na kónus vodiace teleso rozbehových čeľustí č. 5, trocha ho priklepneme, najlepšie mosadznou, hliníkovou, prípadne drevenou tyčkou.Odporúčam všetky dosadacie plochy čeľustí ako aj vnútrajšok bubnov náležite odmastiť a prebrúsiť jemným brusným papierom. Teraz môžme nasadiť zotrvačník a náležite ho dotiahnuť.
Nezabudnúť naliať nový olej do prevodovky!!!
Tak to by asi bolo zhruba o prevodovke motora Babetty 228 a 207