od avar » úte úno 22, 2011 1:42:34
prepac, zazil si uz prepaleny piest u 2T motora? asi nie, inak by si sa zaujimal co to sposobuje a aj ked osobne suhlasim s tebou, ze sviecka s vysunutym iskristom do babetty nepatri. pouzitie takej sviecky na to nestaci, najma u novych 210 valcov nie. kto si podrobnejsie pozrie tvar prefukovych kanalov a umiestnenie sviecky pochopi. ta sviecka nie je nahodou umiestnena presne tam, kde je. amatersky vyrabane nove hlavy, napr. hviezdicova, nemaju umiestneny svieckovy otvor uprostred kvoli lepsiemu spalovaniu, ale z technologickych dovodov.
ina vec je moznost mechanickeho poskodenia nasledkom kontaktu sviecky s piestom. za beznych okolnosti by k tomu nemalo dojst, ale u hlav so zvysovanou kompresiou toto nebezpecie realne hrozi najma pri vacsom znizovani hlavy a vybehanom zavite sviecky, ci pouziti zavitovej vlozky pri strhnutom zavite sviecky.
bezprostrednou pricinou prepalenia piestu, alebo aj hlavy, byva vsak lokalne prehriatie, najma piesta. velkym nebezpecenstvom je usadzovanie karbonu, ktory zabranuje efektivnemu ochladzovaniu povrchu spalovacieho priestoru palivovou zmesou a naopak ma za nasledok samozapaly, ci detonacne spalovanie. nasledkom nedostatocneho ochladzovania dochadza k tomu, ze najma piest ci povrch nedostatocne chladenej hlavy sa prehrieva a v obdobi, kedy by sa mal chladit novou zmesou, naopak tato predcasne vybuchuje v dosledku prehriatia aj bez iskry zapalovacej sviecky, co zvysuje prehriatie a material sa stava plastickym. nasledne sa na pieste doslova vytvori krater, obcas si to dokonca odserie aj hlava, najma ak je nedostatocne chladena. preto je dolezite aby u znizenych hlav, s vyssou kompresiou bola zachovana antidetonacna strbina a aby tato nebola zanesena karbonom.
videl som uz vnutro valcov dvojtaktu kde to vyzeralo akoby si tam vrabce spravili hniezdo a trochu ho roztlacili aby mali viac miesta. pravda bola to zavodna masina, nebolo to nasledkom usadenin karbonu ani nasledok pouzitia sviecky s vysunutym iskristom, ale v dosledku prehriatia. stacilo v danej chvili sa vzdat predbiehania, stlacit spojku a preplachnut motor cerstvou palivovou zmesou. ale clovek to uzna v klude dielne a nie zavodnik na trati nadupany adrenalinom.
zaverom: suhlasim s martinom, ze sviecka z vysunutym iskristom do babetty nepatri, ale jej pouzitie samo osebe nemoze zapricinit prepalenie piesta, no moze toto riziko zvysit a zaroven najma pri upravenych motoroch zvysuje riziko mechanickeho poskodenia spalovacieho priestoru.