Este raz pridam v tejto teme svoj nazor. Vlastne ani nie tak moj, lebo som to niekde cital, ale sa s nim stotoznujem.
Riesit mazanie a ekologiu u 2-taktov je hodne zlozita vec /preto sa preslo na 4-takty, aj ked maju tiez dost nevyhod/. Princip je ten, ze v 2-takte musi olej v motore mazat a tiez sa pokial mozno dokonale spalit. Dost protichodne poziadavky. Pokial sa to kruti v nizsich otackach, tak mineralny olej vyhovuje a je asi najlepsi, lebo dobre maze a aj sa najlepsie spaluje.
Akonahle sa ide v konstrukcii motora do vyssich otacok /a tym aj vyssej zataze/, mineral postupne zacina stracat svoje mazacie ucinky, lebo sa skor spaluje, ako stihne mazat. Tu je vhodna polosyntetika /prave preto bola vyvinuta/. Ta stiha mazat a aj sa dobre spaluje. Avsak pri motoroch, konstruovanych pre extremne otacky a vykony uz ani polosyntetika nestaci a nastupuje plna syntetika.
Cize je zrejme vhodne, ked sa motor zabieha, davat mineral, nakolko sa predpoklada "slusne" zabiehanie v nizsich a strednych otackach. Ked sa motor zabehne a jazdi sa uz trvale v strednych a vyssich otackach /vacsina to tak robi

/, tak by uz mohla nastupit polosyntetika.
Poznat to aj podla toho, ze ked sa motor nastartuje, dymi - okrem ineho ide z vyfuku aj nespaleny olej. Ked sa zahreje, tak by mal prestat dymit - vtedy nastava dobre spalovanie a pokial motor vyraznejsie neznizuje svoj vykon oproti vykonu pri miernom zahriati, tak olej vyhovuje. Ak ovsem znizuje, tak je zrejme problem v mazani - olej sa spali prv, ako stihne mazat, motor je prehriaty a ide vlastne na "sucho". Treba pouzit kvalitnejsi olej.
Ak ovsem motor evidentne dymi aj po zahriati /samozrejme ak je v dobrom stave/, je vhodne vymenit olej za olej nizsej kategorie /co sice nie je vhodny termin, ak neuvazujem M2T

/, lebo nenastava jeho dobre spalovanie. Teda bud mineral alebo polosyntetiku. Ja sa priklanam skor k polosyntetike, lebo motor v babci netoci az tak malo /vid prispevok "Otacky motora v roznych rezimoch jazdy"/ a vacsina uzivatelov ju zatazuje naplno, kedze je to dane vlastne jej povahou /vsak kto sa bude vliect 25-30km/h/. Kazdy sa chce vacsinou dostat rychlo a lacno do ciela, vsakze?!
Ked sa leje do babce plna syntetika, moze to byt vidiet na tom, ze aj po zahriati stale dymi, lebo olej sa nestihne spalit, nakolko je urceny pre vacsiu vykonovu a teplotnu zataz. Nedokonale spalene zvysky oleja - sadze pachaju v priestore motora dost velke skody - na kruzkoch a na plochach, po ktorych sa kruzky pohybuju, v loziskach ... no

. Takze podla toho je jasne, ze liat plnu syntetiku do benzinu pre babcu este aj pri zabehu je hotova pohroma.
No vyberte si !
Babetta 207 ... co k tomu dodat ?!