Vzůru do hor, pokračování...
Tedy v základním balíčku tratí, která u simulátoru je, je něco německých tratí, více méně fádních, jako Německo samo, tedy ty děsný roviny v Prusích a na severu země. Ale jedna je dost jedlá. Je to zřejmě hypotetická 90.8 km dlouhá horská trať z Breitentalu do Großegemündu. Jedná se tutově o smyšlený projekt, asi tvůrce programu, hledal jsem ji totiž po celém Německu, tedy hlavně v Bavorech, kde pro horský tratě není kam plivnout a i v ve Švýcarech. Bezvýsledně. Tedy popis této dost interesantní štreky:
Předně je nutno si vybrat dobrou lokomotivu. Ze začátku jsem to zkoušel s Cisalpinem, což je německá verze Pendolina. Výsledek? Děs. Ve strašnejch kopcích se tento rychlovlak plazil sotva 80 km/h při plné trakci. Takže nový rychlík, tentokráte s devíti vozy a mohutnou DB 401 o 9600 kW výkonu a maximální rychlosti 280 km/h. Ovšem tak rychle to zase nepojede. Zde, na této trati je stanoven rychlostní limit 160 km/h. A to ještě ne všude. Vlak tedy máme a můžeme vyrazit. Vzhledem k tomu, že tato trať nemá LZB /německý liniový zabezpečovač pro rychlíkové koridory/, budou to nervy. Taky ano, hlavně ze začátku, než jsem se naučil německou sadu návěstidel. Zpravidla jsme chytil první nouzovou rychlobrzdu, hned po výjezdu z koridoru u Vierwaldu. Takže vymalováno... Ale teď už je to lepší, viz obrázek níže...

Simulátor po startu, kdy si navolíte druh vlaku a lokomotivu, se před dotazem, zda si panstvo bude přát vytištění sešitového jízdního řádu /německá důkladnost/ zeptá, kde si jako ráčíte stavět a to specielně pokud se jedná o rychlík. Pokud už stavět mermomocí chcete, tak důrazně doporučuji a to pro nováčky obzvláště, ve stanici Sommeren. Pokud si dáte interval pobytu ve stanici pět minut, bude jen dobře. Můžete si zakouřit a přestanou se vám třást ruce. Je to vrcholová stanice této dráhy, jak se dále dozvíte a železniční mazáci nestaví ani zde, po vyjetí z výjezdového zhlaví směrem Lautering si odplivnou, na dohled od chřtánu vrcholového tunelu zavřou boční okénko lokomotivy a připraví si ruku na kontroléru a druhou na pneumatické průběžné brzdě. Proč, to se dozvíte později. Nováčkové by měli povinně zastavovat ještě v hlavním koridoru, ve stanici Vierwald, to je to velké nádraží, odkud naše trať odbočuje z hlavního tahu na jihozápad, z hnusné pruské roviny k horám na obzoru. Sice nemusíte, ale zajedno si to zastavení natrénujete, za druhé novicové totiž zde často vykolejí, či chytnou první nouzovou rychlobrzdu, právě, na odjezdovém zhlaví, kde je navěštěno max. 70 km/h a přehlídnou to, což se stane, ani nevíte jak. Takže při rozjezdu tu odbočku nepřehlédnete určitě. Na úseku do Sommerenu sice nějaké větší nádraží je, ale tutově budete toho mít plný kecky a honit zpoždění. Železniční sadisté si mohou navolit k zastavení některou zdánlivě bezvýznamnou zastávku v prudkém stoupání tohoto úseku /dejme tomu, je tu třeba významné sportovní středisko a probíhá tu mistrovství světa ve skocích na lyžích a příležitostně tu proto váš expres staví/. Při rozjezdu si užijete. 30‰ krpál, plus vlak o více než 750 tunách a 305 metrů dlouhej, to je jen pro železniční mazáky, to si pište! Jestli povolíte brzdy dříve a vlak vám couvne víc než je zdrávo, Tak diskvalifikace a jdete z mašiny do dílen. Za stanicí Sommeren, přesněji na sestupném úseku s místy až 30‰ klesáním zastavování také moc nedoporučuji, pojedete tu jako s keserem a zde chytnete zpoždění ani nevíte jak. Pokud budete ještě stavět, tak nasbíráte "sekeru" tutově. Instrukce jsem vám dal, tak do toho:
Trať sama začíná nevinně, vyrážíme z Breitentalu 484m nad mořem, dvoukolejným rychlíkovým koridorem s maximem 160 km/h a pohodovým stoupáním 4‰, což je pro silnou DB 401 lehce stravitelná pokroutka, tedy musíte dávat bacha na to, abyste se silnou mašinou nepřepálili rozjezd, je blbý, když kufry padají z poliček a jsou za to trestný body. Pohoda, pokud ovšem nechytnete hned zde přejezd na "nesprávnou" kolej s následnou výstrahou a bržděním na 70km/h, což se vám snadno stane, pokud budete chvátat. Pokud dodržujete jízdní řád a jste malinko pozadu /asi 20 - 30 sec, za limitem/, nechytnete výstrahu před Viervaldem, což je nepříjemný, hlavně pokud to neubrzdíte. Ubíráme před Vierwaldským nadjezdem na 130 km/h /pozor na záporný zrychlení, pod 0,9 m/s je to průser a penále/ Za perónem vidíme výstrahu a omezení na 70km/h, vyjíždíme z koridoru, tady begineři poprvé vyletí z kolejí, pokud tu výstrahu přehlídnou... A koukejme, trať je zčistajasna jednokolejná. Ona to vlastně byla být původně dvojkolejka jak je z profilu tratě vidno, ale technický potíže při stavbě trati, finance, znáte to, takže dostavěný dvojkolejný úseky, které tu občas jsou, slouží jako pouze několik km dlouhé výhybny. Most a rychlostník 80km/h, pozor však na konec vlaku, poslední vagon je od vás 305m daleko, takže opatrně. Zastávka Lagenhausen a tunel za ní, kde už jde doslova tlustý do tenkejch, protože trať se zvedá do vražednýho kopce 30‰. Pamatujte na to a pomalu zvyšujte tah motorů. Asi po kilometru už je tu první dvoukolejnej úsek. Že jedete dobře načas, poznáte podle toho, že předzvěst se vám asi 300m před mašinou přestaví na volno /dvě zelený uhlopříčně/. Pokud ne, nemusí to bejt tragédie, asi pojedete do odbočky to je zde za 40km/h stačí pouze snížit trakci na 20% vlak v tom strašným krpálu začne zpomalovat sám a pokud to nestačí, chvílema motory vypnete úplně. U vjezdu na dvoukolejnou část, pokud jedete do obočky, už musíte mít těch 40km, jinak je zle. Pokud máte volno /hromada zelenejch světel jak na jukeboxu/, nic neřešte ale výstrahu chytíte stejně hned za tunelem, nebo i před, pokud budete přejíždět na druhou kolej rovnou v tunelu nebo až dva km za ním, kde je opět jednokolejka. Doporučuje se také si hlídat ten pokles rychlosti, pokud spadnete pod 30 km/h, jste v problémech, narůstá vám zpoždění... Bacha na návěstní štítek na troleji, kde je bílá šipka na černém pozadí, znamená to místo odkud budete moci za výměnou zase zrychlovat, ovšem pozor na těch 305 metrů vlaku za sebou, aby se lidi v posledním voze neumlátili vo futra a vlakvedoucí vám nepřišel dát do držky. Tedy si počkáte, až od návěstní šipky tachometr napočítá těch 305m a "vemte" za to. Ovšem obrazně, klávesou "8" tedy opatrně přidávat a sledovat budík zrychlení; víc než 0,2m/s z toho v tom děsným kopci nevymáčknete a tejráním mašiny ničíte motory /můžou shořet/ a zbytečně pálíte proud, stoupá spotřeba /trestný body!!/ a přetěžujete trolej, nehledě k tomu, pokud byste jeli s nákladem, můžete "roztrhnout" vlak...
Když jsme se vydrápali do Oberfurtu /865 m.nm/, čeká na nás za zastávkou Altzell po další odbočce a 40 km/h najetí na jednokolejku a povolení na 100km/h. Nějak je z mašiny šetrně vyždímejte, jde to, DB 401 je dobrej stroj a za Altzellem je kousek mírnějšího kopce asi "jen" 14 - 21‰. To potěší.
Jak tam máte to kilo, pokud není na vjezdu v Zollburgu jinak, což bohužel dost často bývá, klidně vpalte tím kilem do staničky, pokud je na volno a nevjíždí se "do odbočky" je to dovolený. Zollburg je prdelákov a váš expres tu nikdy nestaví. Za tímto nádražíčkem je ale hned stanice Kleinfels a bacha na omezení, je tu vždy nejvýše 80 km/h. To končí až za stanicí. Silniční nadjezd a opět /pokud není navěštíno něco jiného/ 100km/h za prvním traťovým oddílem od zhlaví. Moc si stovky ale neužijete, omezení na 90km a pak znova 100, jen krátce /stěží stačíte zrychlit/ a jsou tu opět výstražníky, pozor systém Indkutive Zugsicherung na ně reaguje jako na předzvěst, pokud zapomenete, rychlobrzda a fertig. Opět "otravná" osmdesátka, na kterou ovšem v prudkým kopci snadno dobrzdíte snížením výkonu motorů a než řeknete ein, zwei, tak jste ve stanici Sommeren, 1240 metrů nad hladinou mořskou...
Jsme zhruba v polovině a nejvyšším bodu trati, odtud to už bude jen fičet z kopce. To znamená, že se zásadně mění styl jízdy. Operetka skončila. Z pohodovýho zpomalování pouhým redukováním tahu si budete muset zvyknout na jinej cvrkot. Bude se brzdit a to doslova někdy až "na krev". Vedle klasický průběžný brzdy přijde ke slovu i brzda rekuperační, tedy elektrická /motorová/. A hlídejte si záporný zrychlení, tedy vlastně zpomalování, nikdy ne víc jak 0,9 m/s!! Od této magické hranice je tato brzda považována již za nouzovou a taky patřičně "hodnocena"...
Dosti hovoru, jedeme: Za nádražím rovný úsek, na čistý rovině /pozor na rychlost/ a už na vás rozevře jícen jednokolenej vrcholovej tunel s délkou 14,5 km na této trati největší, s klesáním 12‰. Jsou zde v tomto tunelu dvě výhybny, pakli tady nechytnete křižování, můžete říci, že to byl hezký den. Pokud ano, tak brzdit včas!! Musíte zde ze 160km/s zpomalit na 60!!! Naštěstí jsou předzvěsti před výhybnama vidět v tunelu už dost zdálky. Zde udržujte, pokud tedy nekřižujete, na některé z obou výhyben trvalou rychlost 160 km/h. Stačí nastavit rekuperační brzdu, ta však malinko zrychluje a o stupeň víc už zase moc brzdí, tak jednou za minutu, dvě malinko přibrzdit do 158km/h a nechat to znova doběhnout na 160km/h. Neměli byste 160-tku překračovat, je to maximální rychlost trati! Na konci tunelu zpomalit minimálně na 80km/h, podle návěští může to být i na 40! Ostatně jsou tu výstražníky, pozor na INDUSI! Přejezd, zastávka a za ní hned nádraží Lautering. Zde se bude zřejmě zpomalovat na 60km, pak opět před tunelem jednokolejka zrychlovací šipka /svítí jen při výjezdu z výměny/ a 80, poté 120 km/h. Taky můžou být občas na traťových oddílech výstrahy a bude se zpomalovat. Zde hodně /a velmi rádi/ využijete rekuperační brzdu, klávesy "1" a "8", klesání je zde totiž 24 až 30‰. Také v tomto úseku, tedy za vrcholovým tunelem až ke konečné, nevím proč, ale nachytáte velice snadno zpoždění, dá se to sice dohnat mírným překračováním limitu do 9%, aniž by jste nakoupili trestný body. Pokud to přepísknete na 10% a více, tedy při 120 km/h jedete 132 km/h máte to spočítaný. Trestný body a v tom horším případě nouzová rychlobrzda! Navíc v úsecích s maximálkou 160 km/h už nedoženete zhola nic. Překročení o 5 km/h může znamenat rychbrzdu, nebo také vykolejení...
Mezitím jsme dorazili ke stanici Wildstein, zde je jasně vidět, kde staviteli této dráhy došly peníze. Odtud až téměř do konečné v Großengemündu už krásná dvojkolejka s oblouky o velkých poloměrech a bohužel také před stanicemi Wildstein a Neukreuz zpomalování /asi oprava trati/ navěštěné výstražníky na 90km/h v prvním případě z 120km/h což se dá vydejchat, v tom druhém už ze 160 km/h a to je dost vo hubu. Musíte začít brzdit daleko, tak 300, 400 m před onou žlutou trojúhelníkovou tabulí s číslem 9.
Pak už je to O.K., 160km/h v kuse, 4 - 12‰ klesání, pohodička, málokdy omezení. Zastávkou Wasserfurt proletíte, že se na perónu zvednou voblaka prachu a dělňasové ze zdejší textilky, čekající na odpolední panťák, vás budou posílat do prdele. Hlavně nezaspat v Blauenkirchenu, zde trať opět přechází do jednokolejky, to kvůli mostu. Postavili provizorní a pak už na dvoukolejnej nezbylo. Brzdí se tu, jakmile v dálce spatříte předzvěst a za ní stojící výstražníky. Zde je traťová rychlost poměrně vysoká, INDUSI tedy na rychlostníky nereaguje. Naštěstí. Přímý výjezd z dvoukolejky si žádá 80 km/h, pokud vyjíždíte odbočkou, tak již 250m před touto musíte vlak "ušlajfovat" na 50 km/h!! Jinak jdete z kolejí ven a v Blesku budou mít o čem psát, nehledě k tomu, pokud máte dobrej čas a jste kandidát na excelentní výkon, tak to dvojnásob nasere. Na mostě za výměnou po "odjetí" délky vlaku můžete pomalu na 80km/h pokud není výstraha, ale za chvíli opět na 50km a jste v Großengemündu. Zde hlavně zastavit pokud možno dobře a přesně. Přijedete li pozdě, máte za to tuplovanej flastr, nebo dokonce přejedete li zastávkovník /haltenpunkt/ tak skončíte s fiaskem a s nejhorším ohodnocením. Jinak je to cílová stanice tohoto vlaku.
Stažený soubor rozbalíte a vznikne vám adresář Breiental-Großemunden, ve kterém je 10 souborů. Ty umístíte do Railsimu /platí o Raislimu staženém ze železniční stránky/, tedy dáte je do adresáře Str9. Pokud vše proběhlo dobře, na stránce 9 seznamu tratí, která byla doposud prázdná, najdete dvě nové tratě na pozicích C a D: Papßtrecke Mit Bassistunnel a Papßtrecke Mit Bassistunnel Mit LZB. Pokud je dáte jinam, chodit vám to taky bude, ale přemažete si některou z českých tratí.
S lokomotivama bude problém, Railsim je u mne nastaven na ryze český provoz, a nejsilnější je tam elektrická "371" , které je ale proti doporučené německé DB 401 o polovinu slabší, budete muset vzít asi polovinu vozů, zřejmě však program zredukuje délku vlaku sám. Pokud si vybere jinou českou lokomotivu, která nedosahuje maximální rychlosti 160 km/h, nebudete smět jet touto rychlostí ani z kopce. Maximální rychlost lokomotivy bude pak maximální rychlostí trati. Jízdní řád se automaticky přepočítá a tím i citelně prodlouží. Expres jede tuto trať 1 hodinu a asi 5 minut, pomalý nákladní vlak až tři a více hodin...
Ještě k tratím: Máte otevřenu stránku 9 banky tratí a na pozici C najdtete Papßtrecke Mit Bassistunnel je normální trať zde popsaná z německé distribuce simulátoru, bez jakýchkoliv úprav. Je to skutečně jen pro ostřílené železniční borce...
Kdo na to nemá nervy, volí pozici D a Papßtrecke Mit Bassistunnel Mit LZB. Je to tatáž trať, ale v editoru Rail Eddi 3.0 jsem tam vložil liniový zabezpečovač LZB. Není pochopitelně všude, to by bylo dost pohodový a nezjímavý ježdění. Systém LZB totiž za vás hlídá předzvěsti sám, ukáže vám vzdálenost k nejbližsímu návěstidlu /nebo předzvěsti/ včetně nutného brždění a regulace výkonu motorů. Nemusíte také každou předzvěst, která není na volno, odkepávat ENTERem. Pochopitelně něco za něco: S LZB zapomeňte na dohánění zpoždění. Prostě nastaví optimální režim a fertig. Pokud přidáte přes limit, okamžitě ubírá. Nebo dokonce i brzdí, pokud toho nenecháte včas. Zase nehrozí ona pověstná tři červená světla na pultu lokomotivy a rychlobrzda. Po startu vás dovede až na odbočku z koridoru za Vierwaldem. První úsek zabezpečený LZB končí na vjezdu na jednokolejný most na trati před zastávkou Lagenhausen. Po ukončení LZB musíte ENTERem odklepnout INDUSI, zrovna tak, jako když míjíte výstrahu, jinak stojíte. Úsek až do Sommerenu si užijte, i tak to stojí za to. LZB vám znovu naskočí při vjezdu do vrcholového tunelu a provede vás až za zastávku Blaukirchen, kde dvojkolejka na mostě u prvních domů předměstí Großenmündu definitivně končí. Opět odklepněte ENTERem aktivaci INDUSI...
Zde již však musíte mít bezpodmínečně německou lokomotivu, české LZB nemají. Vyřešíte to to tak, že adresář loks přejmenujete na loks_off a adresář Nemecká_trakce přejmenujete na loks. A máte tam po startu programu německý mašinky. DB 401 najdete v katalogu lokomotiv pod položkou (4) elektrické motorové vozy. Pokud se ježdění v Bavorech nasytíte a zachce se vám jako správnému vlastenci opět české vozby, přejmenujte zase adresáře zpět v obráceném pořadí. Zmíněný návod platí však pouze pro Railsim stažený z mojí stránky...
Poznámka:
Pokud si chcete skutečně na této trase užít, prostudujte si podrobně český manuál k Railsimu. Jinak nedojedete daleko, to si buďte jisti. Hlavně se naučte německou řadu návěstidel, je dost složitá, předzvěsti například navěšťují jinak vjezd odbočkou, následnou návěst "stůj" a další. A také, což je zvláštnost, jsou na rozdíl od předzvěstí u ČD tzv. postupné, tedy před hlavním návěstidlem můžou být až čtyři, po 250m vzdálenosti. Pokud tedy vjedete do výstrahy a mezitím se vzdálené hlavní návěstidlo postaví na volno, změní se i návěst na všech čtyřech předzvěstech. Můžete sice přestat brzdit, ale INDUSI limit, který je u tohoto vlaku, vedeném elektrickou DB 401 85 km/h, musíte dodržet. Jinak by jste byli nouzově zastaveni automatikou a to je 10 až 20% odečet bodů z celkového hodnocení, což není nic příjemného. V některých případech ale /jako například ve vrcholovém 14,5 km dlouhém tunelu/, je předzvěst před hlavním návěstidlem výhybny vždy jen jedna a to ve vzdálenosti cca 1000 m. Takže na to pozor! Vjezdové návěstidlo každé z obou výhyben v tunelu navěšťuje automaticky /pokud křižujete ovšem/, pomalou jízdu 60 km/h pro výjezdové návěstidlo z výhybny. Výhybny v tunelu jsou asi 1500 m dlouhé, je tedy možno na začátku výhybny /resp. 305 metrů od něho, nebo podle délky vlaku, pokud máte jiný/ mírně odbrzdit a zrychlit, nahnat tedy kousek drahocenného času. Ale, pokud nejedete vyloženě se "sólo" motorovým vozem, tak to je vyloženě kaskadérský kousek a nedoporučuji to. Pokud předzvěst navěšťuje určitou rychlost /na této trati zpravidla 60, nebo 70 km/, tak navěštěná rychlost má vždy žlutou barvu. Pokud je údaj o rychlosti bílý, tak to je již hlavní návěstidlo a jste ještě stále rychlý, přestože zoufale brzdíte, máte bohužel smůlu. Na výměně, která za návěstidlem bezprostředně následuje, jdete z kolejí ven. V tom lepším případě nouzová rychlobrzda...
- 2415x přečteno