Rady pro GO_Zlomeny zub a jehlovy valecek

Vše o motorech, úpravy, karburátory, převodovka /volnoběžka/, opravy a návody...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Rady pro GO_Zlomeny zub a jehlovy valecek

Příspěvekod legendaryboy » pon říj 24, 2011 15:09:10

Zdravim babetaky, delam GO B210 a mam takovy delikatni problem a rad si necham poradit. Z nejakeho duvodu ktery pozdeji pro pobaveni rozeberu, se mi zlomil jeden ze tri jehlovych valeceku ktere jsou soucasti predlohove hridele, viz. http://www.plszabo.cz/eshop/predlohova- ... -6518.html. Da se koupit samostatne ci ma z technickeho hlediska smysl vymenovat samotny jehlovy valecek? V prodejnach na internetu se jehlove valecky samostatne nenabizeji tak je mi to divne. Pointa je samozrejme v tom ze samotny vylecek bude za pakatel oproti celemu predlohovemu hrideli, ktery bych kvuli malemu pokakanemu valecku musel koupit.

Dale se ulomil zub Kolo hnací převodové
viz. http://shop.motomaxsro.cz/cz-detail-269 ... odove.html. Ten tolik nestoji. Vpohode vymenim.
Dale resim zda je nutne udelat vybrus valce, foto valce nejak dotatecne az bude dodam.

A ted jak doslo nejspis k defektu. Do olejove vany prevodovky se nejakym zpusobem ulomil kus nejakeho zubu vnitrniho hridele ten kus kovu si tam tak nejak nerusene vegetil a lezel na dne vany do te doby nez doslo na privarovani prednich teleskopu vidlice ktere se zacaly v malo bytelnem svaru z vyroby vytrhavat. Pro privareni bylo nutne babettu obratit koly vzhuru no a pritom se ten kus dostal znova mezi soukoli kde hnedka pri prvnim nastartovani nadelal jiz drive uvedenou paseku a hridel se dalsimi ulomky zasprajcovala ze tim pochopitelne neslo hnout. Tezko rict co bylo primarni pricinou fatalnich defektu, ale mam tuseni ze to byl z nejasnych pricin ulomeny zub na teto hrideli:http://shop.motomaxsro.cz/cz-detail-255-unasec-celisti-lehky.html

Dekuji za jakekoliv odpovedi.
legendaryboy
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 76
Registrován: pon říj 24, 2011 14:47:33

Re: Rady pro GO_Zlomeny zub a jehlovy valecek

Příspěvekod martin110r » pon říj 24, 2011 17:44:51

Ten valček v predlohovej hriadeli, aj keby si čisto náhodou v teoretickej rovine zohnal samotný, bude ti to naprd. Voľnobežka, hoci sa dá rozobrať, je to v podstate jedna súčiastka, ktorá sa v prípade poruchy mení za novú, ako celok. Je zabehnutá, všetko je v nej "na svojom mieste" a keby si ju rozobral a zložil, tak už nebude fungovať správne. Proste rozoberať voľnobežku a meniť v nej len niektoré súčiastky, je asi rovnaká blbosť, ako do zabehnutého valca dať nový piest.

K tomu hnaciemu kolesu, neni o čom. Vymeniť. Dá sa zohnať ako náhradný diel.

Čo sa výbrusu valca týka, záleí koľko to má km. Ja by som pre pokoj duše výbrus urobil.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Rady pro GO_Zlomeny zub a jehlovy valecek

Příspěvekod legendaryboy » pon říj 24, 2011 20:19:23

martin110r píše:Ten valček v predlohovej hriadeli, aj keby si čisto náhodou v teoretickej rovine zohnal samotný, bude ti to naprd. Voľnobežka, hoci sa dá rozobrať, je to v podstate jedna súčiastka, ktorá sa v prípade poruchy mení za novú, ako celok. Je zabehnutá, všetko je v nej "na svojom mieste" a keby si ju rozobral a zložil, tak už nebude fungovať správne. Proste rozoberať voľnobežku a meniť v nej len niektoré súčiastky, je asi rovnaká blbosť, ako do zabehnutého valca dať nový piest.

K tomu hnaciemu kolesu, neni o čom. Vymeniť. Dá sa zohnať ako náhradný diel.

Čo sa výbrusu valca týka, záleí koľko to má km. Ja by som pre pokoj duše výbrus urobil.

Tak valecek sem sehnal a ted ctu ze je mi to naprd. No nejdriv to zkusim. Treba ta volnobezka neni tak citliva na nejake nepresnosti a pokud chvili vydrzi, taky poslouzi. Kdyby byla tak by mi v mototechne preci neprodavali samotny valecek. Pozeptam se odbornika a uvidime. Kazda ves jiny pes. Podle mne je volnobezka dost konstrukcene jina nez aby se dalo rict co tvrdite o valci a pistu. :wink: Pro pokoj duse delat vybrus za 600,- nehodlam. To to radeji vrazim do tezkej pakny 2 rychlosti.
legendaryboy
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 76
Registrován: pon říj 24, 2011 14:47:33

Re: Rady pro GO_Zlomeny zub a jehlovy valecek

Příspěvekod Starec » úte říj 25, 2011 7:15:30

Komu niet rady, tomu niet pomoci. Som presvedčený, že na tomto fóre sa nájde dosť odborníkov a jedným z nich je aj martin110r, tak si myslím, že by si jeho rady mal brať vážne. Ovšem ak si chceš poriadne natľcť čuchometer, tak prosím. Aby som ťa vyviedol z omylu. Predlohovka sa preto predáva po častiach lebo sa fakt dá niečo meniť, ale ak tak rada od neodborníka. Keď už tak, zásadne by som menil všetke ihlové valčeky a pružinky za nové a nie iba jeden valček, vymenil by som aj tie tri väčšie valečky, ale aj tak by som ruku do ohňa zato nedal.
Nič nie je tak zložité ako sa na prvý pohľad zdá, len treba vedieť ako na to ....
Uživatelský avatar
Starec
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1480
Registrován: pát čer 15, 2007 23:40:00
Bydliště: Slovensko-Ratková

Re: Rady pro GO_Zlomeny zub a jehlovy valecek

Příspěvekod legendaryboy » úte říj 25, 2011 8:01:36

Starec píše:Komu niet rady, tomu niet pomoci. Som presvedčený, že na tomto fóre sa nájde dosť odborníkov a jedným z nich je aj martin110r, tak si myslím, že by si jeho rady mal brať vážne. Ovšem ak si chceš poriadne natľcť čuchometer, tak prosím. Aby som ťa vyviedol z omylu. Predlohovka sa preto predáva po častiach lebo sa fakt dá niečo meniť, ale ak tak rada od neodborníka. Keď už tak, zásadne by som menil všetke ihlové valčeky a pružinky za nové a nie iba jeden valček, vymenil by som aj tie tri väčšie valečky, ale aj tak by som ruku do ohňa zato nedal.

OK zkusim se na to pozeptat chlapka co to roky opravoval. Nerikam ze babette nejak zvlast rozumim, je mozne ze ten zlomenej valecek pri te extremni destrukcni sile poskodil mikrospopicky i diru v ktere je ulozen, otazkou je estli to bude fungovat nebo ne a to se podle mne do te doby nez to vyzkousis rict na 100pro neda, samozrejme ze tim riskujes opakovani nehody, ale takovy uz je holt zivot. Zkusim si neco o tej volnobezce vygooglit. Nejak mi unika presna funkce. :roll: Pokud mate nejake informace sem s nimy.
legendaryboy
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 76
Registrován: pon říj 24, 2011 14:47:33

Re: Rady pro GO_Zlomeny zub a jehlovy valecek

Příspěvekod Starec » stř říj 26, 2011 3:39:58

Nezaškodí si prečítať článok od člena Igoreva, kde sa dozvieš ako to s riadením prev. stupňov vlastne je. URL: http://www.speaker.cz/babetta/view.php?cisloclanku=2007051501
No a ako vlastne pracuje predlohovka: proste na zotrvačnej sile. Valečky pri určitých otáčkach prekonajú prítlačnu silu pružiniek, posunú sa a tím pádom zopnú sa s z druhým hriadeľom. Valečky slúžia proste ako klin. To vsjo, jednoduché jak facka.

b282.JPG
b282.JPG (219.38 KiB) Zobrazeno 6243 krát


PS: Nemusíš používať tie citácie, vieme predsa o čom sa bavíme, či nie?
Nič nie je tak zložité ako sa na prvý pohľad zdá, len treba vedieť ako na to ....
Uživatelský avatar
Starec
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1480
Registrován: pát čer 15, 2007 23:40:00
Bydliště: Slovensko-Ratková

Re: Rady pro GO_Zlomeny zub a jehlovy valecek

Příspěvekod legendaryboy » stř říj 26, 2011 6:45:51

Ok tak nebudu citovat, snad se v tom vyzname. No me ta funkce byla zrejma skoro hned jak jsem na to koukl, obrazek je pekny ale v realu je to nazornejsi. Ke zlomeni toho jehloveho valecku podle toho nakresu muze tojit jednoduse, vzhledem k tomu jaka je tam vule na levo od kazdeho velkeho valecku aby se daly valecky do rotoru vlozit tak nejakou neznamou silou muze dojit k tomu ze se jehlovy valecek vysune naplno do polohy kdy je mozno valecky vymout, pricemz je asi nejzranitelnejsi, jakmile v tom momentu dojde k zpetnemu razu oba valecky jsou v tak nevhodne poloze a velkem uhlu ze dojde k rozkladu sily do bocni sily a jehlovy valecek tu silu nevydrzi. Prijde mi to jako docela nevychytana konstrukce, sice jednoducha ale teoreticky nachylna k selhani. navic pouzdro ci dira v ktere se jehlovy valecek pohybuje se muze lety vycochtat odstredivou silou prevazne v mistech ktere jsou prave pro zajisteni spravneho uhlu obou valecku dulezite. No kdyz to tak vidim tak musim vyzkouset jaka je tato vule, zmerit diru asi nepujde, je nepristupna :)), takze to pujde jedine porovnanim s novym dilem kdyz bude neumerne vetsi asi mi nic jineho nezbyde nez koupit cely rotor. Zajimalo by mne jak je tenhle dil poruchovy, kolika lidem se to v realu stava ze se jim ten valecek zlomi a z jake priciny. Treba estli to nebylo tim ze z kopce navolnobeh naskocila rychlost nebo jinak fatalne.
legendaryboy
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 76
Registrován: pon říj 24, 2011 14:47:33

Re: Rady pro GO_Zlomeny zub a jehlovy valecek

Příspěvekod butan » stř říj 26, 2011 7:35:46

Válečkové volnoběžky v oleji jsou běžnou konstrukční součástkou, neznám jiné řešení, které by je mohlo nahradit. To rozpůlení válečku se po dlouhé době provozu může stát, je to výsledek vysokých tlaků které na váleček působí při sepnuté spojce, a jeho tvrdosti. (malé houževnatosti válečku) Ta prasklina se asi pozvolna rozvíjí od povrchu válečku, a defektoskopickým vyšetřením by se dala odhalit s předstihem, jenže to je u babetty nereálné, neekonomické.
Lubor
Naposledy upravil butan dne stř říj 26, 2011 19:12:30, celkově upraveno 1
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 911
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Rady pro GO_Zlomeny zub a jehlovy valecek

Příspěvekod pdp28 » stř říj 26, 2011 8:45:23

Voľnobežka v Babette patrí medzi najmenej poruchové diely. Ak sa stane, že zlyhá, tak v dôsledku otlačenia medzi valčekom a hriadeľom voľnobežky a začne prešmykovať. To sa stáva po najazdení veľmi veľa kilometrov alebo nesprávnym tepelným spracovaním povrchu pastorka voľnobežky, keď sa dokážu doňho valčeky otlačiť.
Voľnobežka v Babette funguje nasledovne.
Veľká remenica otáča menšie ozubené koleso na vývodovom hriadeli v zmysle proti pohybu hodinových ručičik (ZPPHR), ktoré otáča veľlé ozubené koleso voľnobežky v zmysle pohybu hodinových ručičiek (ZPHR). Tvar ľadvinky, v ktorom je valček, ktorý prenáša silu z vonkajšieho ozubeného kolesa na pastorok voľnobežky sa otvára smerom k ihlovému valčeku a pružinke. Ihlový valček a pružinka majú za úlohu len polohovať valčeky a nepôsobí na ne žiadna veľká sila.
Prenos sa deje medzi tvarom ľadvinky vo veľkom ozubenom kolese voľnobežky a pastorkom prostredníctvom valčekov, ktoré sú namáhané na otlačenie.
Takže pohyb vonkajšieho ozubenia v ZPHR ženie valčeky do uzatvárajúcej sa časti ľadvinky a tak začne otáčať pastorkom tiež v ZPHR a ten roztočí veľké ozubené koleso na výstupnom hriadeli, ktorý ženie radiace čeľuste. Po zaradení druhého stupňa sa vyrovnajú otáčky remenice a výstupného hriadeľa a vďaka prevodovým pomerom spomínaných ozubení nastane jav, že pastorok voľnobežky bude mať vyššie otáčky ako veľké ozubené koleso s ľadvinkami a vďaka tomu bude vyťahovať valček zo záberu a preto sa voľnobežka "rozopne".
pdp28
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 92
Registrován: čtv čer 02, 2011 12:54:42

Re: Rady pro GO_Zlomeny zub a jehlovy valecek

Příspěvekod Ondra T2 » stř říj 26, 2011 15:42:52

Také jsem měl "zadřenou" volnoběžku. Důvodem rozlomený čep, co tlačí na váleček. Mrňavá kravina, kvůli které se musí udělat rozborka snad celý babety :roll: . Samotný díl v obchodech takřka nesehnatelný. Možná by se dla koupit v krámu s ložisky. Leč od hodného člověka tady na foru jsem čípek sehnal velice výhodně :lol: . Volnoběžku opravil :wink: :!: ....není nutno kupovat novou volnoběžku..... :twisted:
Ondra T2
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř čer 15, 2011 16:21:57

Re: Rady pro GO_Zlomeny zub a jehlovy valecek

Příspěvekod legendaryboy » stř říj 26, 2011 15:54:18

No taky bych to tak videl. Pokud pred tim defektem neprokluzovala tim zpusobem ze by byl vymackany valecek tak by mi prislo zbytecne vymenovat celou volnobezku. Samozrejme byla by pakarna kdyby ten predpoklad selhal a musel si znova pulit skrin. Ovsem co bych pro 500 Kc neudelal... Nekdo si 500,- vydela smahnutim prstu, tak pak bych chapal ze by to radeji vymenil cele a mel pokoj a relativni jistotu. :roll:
Jo a jak se ti ten valecek rozlomil? Bylo to nejakym fatalnim razem nebo proste jednoho krasneho dne zcistajasna kdenic tunic? :?:
legendaryboy
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 76
Registrován: pon říj 24, 2011 14:47:33

Re: Rady pro GO_Zlomeny zub a jehlovy valecek

Příspěvekod Ondra T2 » sob říj 29, 2011 20:51:17

Čep se rozlomil zčista jasna. Po nákupu jsem bábu už nerozjel, ještě že se dá přehodit jen na šlapání :idea: . Taxem naoperoval půlku čepu zpátky :shock: 8) , a jezdil spolovičním, než jsem sehnal nový :D :D .
Ondra T2
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř čer 15, 2011 16:21:57

Re: Rady pro GO_Zlomeny zub a jehlovy valecek

Příspěvekod legendaryboy » ned říj 30, 2011 2:03:35

Tak sem vcera vytahl ze se znova projedu, po oprave jsem najel asi 40km a jedu jedu uberu plyn a v tom totalni blok zadniho kola a nejspis stejna fatalita, bych se nato vykvajzl. Dneska to zkusim rozebrat a najit pricinu doufam ze to nebude na padrt a nebude to stat majland. Tipuji si to na opakovane zlomeni jehloveho valecku ve stejne dire, protoze kdyz jsem ho menil tak sem si vsiml ze ikdyz volnobezka pracovala jak mela tak dira od zlomeneho valecku byla poskozena vytlacenim. Ale presneji uvidime az to rozeberu. Podruhe mi to pujde rychleji.
legendaryboy
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 76
Registrován: pon říj 24, 2011 14:47:33

Re: Rady pro GO_Zlomeny zub a jehlovy valecek

Příspěvekod Starec » ned říj 30, 2011 4:18:08

Ach jaj, hlavne že ti si celí. Varovali sme ťa.
Nič nie je tak zložité ako sa na prvý pohľad zdá, len treba vedieť ako na to ....
Uživatelský avatar
Starec
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1480
Registrován: pát čer 15, 2007 23:40:00
Bydliště: Slovensko-Ratková

Re: Rady pro GO_Zlomeny zub a jehlovy valecek

Příspěvekod legendaryboy » ned říj 30, 2011 17:30:57

Zablokovani se mi stalo pri prerazovani na jednicku, takze celkem mala rychlost. Rozebral sem to asi za hodinu a je to presne jak jsem rikal, zlomeny jehlovy valecek, ktery tentokrat znicil jak obezne kolo predlohy tak i znova hnaci kolo prevodove. Ted opet resim estli menit celou volnobezku i s predlohovym hridelem nebo jen to co se znicilo. Pri skladani pulek skrine jsem docela trpel tim ze jsem si presne nepamatoval kde co bylo, hlavne male krouzky a loziska. V technickych priruckach je to necitelne protoze maji male rozliseni a chabe popisky. Nevite kde sehnat lepsi schematicke nakresy. Ted sem rozebral tu volnobezku a zda se ze na volnobezkove hrideli v miste valecku jsou trochu sramy, nevim jak velky to muze mit vliv na celkove chovani, proto to co? Proto to radeji vymenim cele. :? Najezdil jsem 150 km a uz jsem do oprav nahazel pres 2600,-, doufam ze babetty maji nizsi provozni naklady? Este jednou se neco podobneho vykaka a hazu na babettu bobek jdu do jine znacky. Takhle bych si moc nezajezdil. :?
legendaryboy
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 76
Registrován: pon říj 24, 2011 14:47:33

Další

Zpět na Motor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků