od Pavel » stř čer 26, 2013 16:03:32
Karburátory Jikov mám v malíčku a seřizoval jsem je minimálně 1000x. Žádný plexisklo nepoužívám, to je naprd, každé těleso karburátoru má jiné fyzikální vlastnosti, i když vypadá na první pohled stejně. Důležité je mít originální díly, hlavně plovák. Plováky z druhovýroby mají nevalnou kvalitu a většinou větší rozměry a hmotnost (měřil jsem na kuchyňské váze a je tam rozdíl i 25-33% na váze), takže na nich těžko něco seřídíte dle chytrých dílenských příruček.
Základ je otevřít karbec a přesvědčit se nejdříve o správné funkčnosti všech komponent. Tzn. začneme tak, že profoukneme kompresorem všechny skulinky, vyzkoušíme funkčnost palivového ventilu fouknutím ústy do trubice, kterou se přívádí benzín, pak nakloněním se s hlavou tak, že je karburátor skoro vzhůru nohama až už nepůjde profouknout. Dále vyčistit trysky, emulzní trubici a šrouby volnoběhu a bohatosti. Pak už zbývá jen ten plovák.
Největším know how je umět nastavit správně plovák, na to musíte mít zkušenost a cit. Většina lidí ke mě přijede na seřízení, až když už mají chuť Babettu hodit do škarpy. U plováku totiž nejde jen o nastavení výšky vůči emulzní trubici, ale i o vzdálenost plováku směrem od čepu hřídelky a o tom nikde v odborné literatuře nepíšou. Na toto jsem si musel přijít sám léty praxe. Plovák nesmí dřít o spodní kryt karburátoru, musí v něm krásně lítat. Když s karburátorem zatřepete, musíte slyšet, jak krásně plováky lítají nahoru a dolů. Je to fakt o citu, těžko tady budu vysvětlovat, jak moc musí plováky lítat, spíš vidím, že bych časem udělal asi nějaký další Babetta karburátor tutorial na youtubu pro inspiraci. Někdy mi to trvá i 10 minut, než se mi správně podaří plovák nahnout tak, aby měl správnou hladinu a nedrhnul. Jde často o desetiny milimetru.
Řeknu to tady na rovinu, že konstruktér Jikov karburátoru byl lempl a udělal několik zásadních chyb při návrhu celého karburátoru. Za prvé neudělal spodní víko pěkně hranaté, aby v něm plovák nedrhnul a nemuseli jsme se pak kvůli tomu srát při nastavování správné délky a výšky. Také to mohl vymyslet tak, abychom nemuseli pořád jak kokoti sundávat karburátor z motoru, ale byl boční přístup k tryskám a plováku bez nutnosti karburátor sundávat tak, jak je tomu u jiných motorek běžné.
Co se týče nastavení hladiny, tak to dělám tak, že plováky seřídím na vrch emulzní trubice dle literatury. Smontuju. Když to je ok, nechám to tak, pokud kape benzín (a není to drhnutím plováku o víko či špatným ventilem paliva), tak plováky přihnu o milimetr výše, ať zavírají dřív. Většinou to po této úpravě pak už je ok.
Správně seřízený karburátor udělá po jízdě vždy malou loužičku na misce. To je proto, protože po jízdě zastavíte a karburátor se přes misku a koleno ohřeje od motoru a v něm benzín rozepne a vykape pár kapek ven. Komu to vadí, tak může zavřít přívod paliva 100metrů před cílem a pak už mu nic kapat nebude.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý
