od Pavel » pát zář 04, 2015 10:11:38
>RottenFox: Když přejdeš z plné syntetiky na polosyntiku nebo minerální olej, nic se nestane. Můžeš to udělat hned. Opačně to však nejde. Tedy jde, ale nejdřív bys musel rozpůlit motor a pořádně ho vyčistit od karbonu - preventivně.
Jak píše Ridchey, záleží i na tom, jak každý jezdí, každá Babetta má jiný jízdní režim. Pak se tu můžeme bavit a hádat se, že někdo najel 10tis km na Castrol a je v klidu, kdežto já už několikrát zadřel na Castrol už po párset km...
U mě jsou stroje podrobovány extrémní zátěži. Jezdím často na výlety 100-200km, dříve docela často celovíkendové projížďky či prodloužené víkendy s nájezdem 400-700km. Tam se podle mě projeví víc volba správného oleje, než když jedete jen v rámci města pro rohlíky do obchodu.
Začínal jsem kdysi na M2T, nikoho jsem s Babettou neznal, tak vše podle příručky. Jezdil jsem na něj asi 3 roky, až mi doporučilo v roce 2010 několik lidí Castrol Racing 2T, že to je úplně top olej, že nebude dělat karbon, stačí ředit 1:50 u B210, u B207 1:45 kvůli kluzným mosazným pouzdrům. Terhdá jako absolutní laik jsem dal na názor každého, kdo se mi zdál důvěryhodný. Bylo nás víc, co jsme tam lili tento olej.
No a co se stalo. Babetta, která měla tehdá origo nalítáno 6000km a jezdila jak víno, tak jen po pouhých 2000km musela jít na výbrus, úplně přestala táhnout a nebylo to ucpaným výfukem nebo karbecem či sítkem sání. Servisman mi tehdá řekl a to si pamatuju. Víte, ten Castrol vám ten motor pročistil od karbonu. Předtím vám to všechno těsnilo a mělo to dobrou kompresi. Jenže tehdá jsem nevěděl, čemu mám věřit. Neměl jsem žádnou zkušenost. Byl to můj první výbrus, go motoru. Říkal jsem si, ok, po go budu jezdit jen na ten nejkvalitnější olej a žádne karbon nebudu mít v motoru a zajedu to ideálně, ať to těsní i bez něj.
Od té doby jsem dělal několik GO motorů na různých Babettách a lil do toho jen Castrol, ale úplně u každého motoru se mi přidíral tu a tam píst. Prostě si jedete a najednou se vám zaflokuje zadní kolo, nebo začne výrazně brzdit. Po zchladnutí to má kovový zvuk, ale pomalou jízdou 20km se to zase zajede. Vloni jsem si nechal složit poctivě motor B215, začal jsem jezdit a ta Babetta se pořád přidírala. Jezdíval jsem i s Kobym na výlety, může vám potvrdit, že se mi to zadíralo často. Pak jsem si řekl, to není možný, zkusím vyměnit olej jen tak z prdele na M2T, jestli to nebude lepší a od té doby ani jedno přidření pístu a co mě překvapilo, tak mi to dokonce začalo jezdit i krapet líp. Těch Babett mám víc, raději nebudu psát, kolik, ale od té doby, co leju do nich M2T, nevím, co to je přidření pístu. Takže za mě jasná zkušenost a věřím tomu, co jsem zažil sám, ne, co mi někdo tvrdí.
Další zkušenost. Od té doby, co leju M2T, tak mám Babettu, resp. všechny spoje kartetů a gufera suché. S Castrolem mi to neustále někde prolínalo a musel jsem to utírat. Ridchey mi posílal před časem tabulku, kde je shrnuta teplota vzplanutí u vybraných olejů a Castrol ji měl oproti M2T celkem malou. Nevím kolik, ale 120-130? Plnou syntetiku lijete většinou do moderních 4-taktů a ty tolik netopí, jak 2T motory. Měl jsem Betku 50Q a ta se ani při hodně velkém snažení nezahřála tak, že bych neudržel na žebrách ruku. Babetta se vám bez problému zahřeje na 150° i víc, teď nedávno jsem si pořídil teploměr a každý táhlejší kopeček mi to skočí nad tuto teplotu, takže je tam třeba lít olej, který má třeba 200° teplotu vzplanutí, aby vám ten stroj mazal i při takové extrémní kopcovité zátěži. Může to mít souvislost tedy i s teplotou vzplanutí. Kromě toho, když se podíváte na odborné články, tak tam je napsané, že ta plná syntetika není vhodná na staré motory (Trabant, Jawa, atd...), že to nejsou vysokootáčkové stroje a že se to nepromaže ideálně v nižších otáčkách, takže doporučují polosyntetiku.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý
