od avar » čtv črc 30, 2009 17:59:28
je to sice tema par mesiacov stara, ale aj tak aspon poznamku. chladenie na babette sa da zlepsit v zasade dvoma sposobmi:
1./ vnutorna uprava motora - tym sa zaoberat nebudem, ide o zmenu sposobu plnenia valca zmesou, zmeny kanalov a casovania plnenia a prepustania. prichadza to do uvahy pri upravach kvoli zvysovaniu vykonu motora. na to musi byt jednak slusne vybavena dielna a jednak clovek ktory sa do niecoho takeho pusta uz asi rady nepotrebuje... a ak sa do toho pusta aj ked na to nema, asi mu rady z fora velmi nepomozu
2./ vonkajsia uprava motora - tu je viacero moznosti.
- je mozne prirobit rozne usmernovace vzduchu. difuzory, skratka dobastlit nieco v tvare priblizne lievika, alebo jeho casti, co nam nazenie viac vzduchu na rebra hlavy a valca. nevyhodou je ze to zvacsa hrozne vyzera, vacsinou sa to robi z plechu a tak to mava ostre hrany hroziace zranenim, ale hlavne takato uprava je funkcna len pri vyssich rychlostiach. prave vtedy ak chladit najviac potrebujeme - v mestskej premavke kde kazdu chvilu stojime, alebo pri jazde do kopca nizkou rychlostou je nam toto vylepsenie prd platne
- dalsim sposobom je pouzitie nastavca s ventilatorom. toto riesenie pouzivaju skutre, ale tiez motory zahradnej techniky a pod. pri vhodne vyriesenom pohone a krytovani je to sposob ucinny a pomerne spolahlivy. nevyhodou je vyssia hlucnost, vacsinou nie prave pritazlivy vzhlad a hlavne uberanie casti uz beztak nizkeho vykonu babetty k pohonu ventilatora.
- pre mna osobne najprijatelnejsim riesenim zlepsenia chladenia motora babetty je zvacsenie rebier motora a hlavy navarenim hlinikovych pasov plechu o hrubke cca 3 mm. je to riesenie jednoduche, ucinne, elegantne. plechy je mozne pripadne neumiestnovat iba v sucasnej rovine rebier, ale vejarovite tvarovat. to zvysi ich chladiaci ucinok. je vsak dobre zladit tvar rebier valca s tvarom rebier hlavy. jednak kvoli estetike, ale hlavne aby sa obmedzila zbytocna turbulencia vzduchu.
myslim si vsak ze pokial mame v poriadku usi, k tomu trocha citu pre motory a babettu pouzivame sposobom a k ucelu na ktory je urcena, nie je zvysenie chladenia motora akutne nutna zalezitost. aj ked netvrdim ze uskodi ak sa pouzije. moze sa pouzit kombinacia viacerych uvedenych sposobov chladenia, ale nepovazujem to za potrebne. existuju aj ine moznosti zlepsenia si doslova zmeny sposobu chladenia motora, ale povazujem pre babettu za zbytocne a neucelne sa nimi zaoberat.