|
Zavřít a opustit tuto stránku
zde>> |
Z historie - exploze lokomotivního kotle
Vydáno dne 24. 10. 2004 (12665 přečtení)
Aktualizováno 22.11.2005
Exploze lokomotivního kotle. Záležitost z dobrodružné literatury, nebo děsivá skutečnost?
Exploze kotle |
 |
Pamatuji si,
že
při četbě různé železniční literatury jsem občas narazil na pojem exploze
parního kotle. Situace mi nepřipadala nikterak děsivou, stane se ledacos. Až
zcela nedávno, při prohlížení železničních webů, jsem nalezl ve
fotogalerii známého amerického železničního historika Otto C. Perryho,
snímky z takovéto nehody, která se udála nedaleko stanice Sedalia v USA, 19.
října 1952. Jednalo se lokomotivu nákladního vlaku, kdy při poklesu hladiny vody v kotli pod kritickou mez a tím pádem vystavení kotelního pláště
enormnímu žáru, došlo ke snížení jeho pevnosti a následnému explozivnímu
roztržení kotle. Odborník namítne, že existují speciální bezpečnostní zátky,
tzv. olovníky, instalované na straně kotle obrácené k topeništi, kdy tyto,
pakli poklesne voda pod jejich úroveň, nejsou již touto ochlazovány a
roztaví se. Proud horké vody a páry zalije oheň v topeništi a co je hlavní,
sníží tlak v žárem namáhaném kotli. Zde se tomu tak z neznámých příčin
nestalo, nebo tato lokomotiva touto pojistkou vybavena nebyla, což je ale
nepravděpodobné. Tedy došlo asi zřejmě k jejímu fatálnímu selhání. Každopádně
vidíte sami, co to dovede. Exploze vyrvala celý kotel z rámu lokomotivy a
hodila jej zcela mimo trať. Neřízený vlak, protože při destrukci lokomotivy
došlo i úniku vzduchu ze systému tlakové brzdy a tím i intenzivnímu brždění
vlivem samočinného spuštění brzd na ostatních vozech vlaku /hnací i tažená
vozidla mají brzdy konstruovány tak, že se brzdící efekt vyvolává poklesem
tlaku v systému vzduchového rozvodu vlaku/, asi po jednom kilometru
zastavil. Z lokomotivy samotné zbyl pouze tendr a zničený
podvozek. Vzhledem k tomu, že nákladní lokomotivy tohoto typu mívají provozní
tlak páry asi 16 atmosfér a teplota vody a páry v okamžiku exploze mohla být
vzhledem k bodu varu při tomto tlaku asi 140 - 160 0C, posádka
tohoto stroje asi neměla žádnou šanci... |
Exploze kotle vinou hrubého zanedbání při
opravě lokomotivy |

Na Kubě můžeme vidět na vlečkách cukrovarů tyto Baldwinovy lokomotivy uspořádání 1´D, které jsou samy o sobě
historickými unikáty, jako tato, vyrobená začátkem minulého století v
Baldwinových závodech v USA, s výrobním číslem 1390. Jezdí v cukrovaru
Rafael Freyre /provincie Holguin/
Tato
Baldwinova lokomotiva 1´D výrobního čísla 1542 již dojezdila. Patřila
cukrovaru Obdulio Morales v provincii Sancti Spiritus. Celá událost se udála
následovně: Při provozu byla zjištěna netěsnost v přední části kotle. Asi
předpokládáte, co by mělo v takovémto případě následovat: Okamžité odstavení stroje, odtažení do
dílen, roznýtování netěsného kotelního prstence a revize všech
ostatních dílů kotle, včetně rentgenových zkoušek. Poté /pokud by byl přední
kotelní prstenec v pořádku/, vložení nové měděné těsnící vložky, přenýtování
a temování celého předního dílu. Pak tlakové zkoušky, pokud by byly O.K., vystavení nového
certifikátu ke kotli, roztopení lokomotivy, další úřední zkouška a vše je zaneseno
do patřičných papírů, včetně schválení k dalšímu provozu a určení následného
termínu další revize. To by ale musela tato "Baldwinka" jezdit v
civilizované zemi, nikoli na Kubě. V tomto případě ale lokomotiva dojela do
depa, byla odstavena, přišel opravář a netěsné místo zavařil /!!!/ Aniž by
věděli, vyrobili tímto pojízdnou časovanou bombu. Netěsnost sice zmizela,
ale svár v místě přesahu obou kotelních prstenců a především svařené hrany
snížil jejich tloušťku a tím pochopitelně i pevnost, k čemuž ještě přispělo
"vykřehnutí" materiálu v místě sváru. Kotel byl tímto nekvalitním svarem
neviditelně perforován, jako poštovní známka v aršíku. S nějakou úřední
zkouškou si hlavu nelámali. Buen tiempo. Lokomotiva jezdila ještě pár dnů.
Po té, co zrovna stála na vlečce, došlo bez jakéhokoliv varování k explozi.
Tělo topiče, který byl v budce, našli patnáct metrů od kolejí, strojvedoucí,
který zrovna mazal rozvody a byl tedy přímo v epicentru výbuchu, skončil
ještě hůře. Byl doslova uvařen a roztrhán na kusy. Kvůli neuvěřitelné
technické chybě, která se dá nazvat snad jenom žalostnou a fatální
prasárnou, zemřeli hrozně a zcela zbytečně, dva lidé...
Oba snímky /nikoli text/ byly převzaty z knihy Colina Carratta "The World Encyclopedia of Locomotives" /Lorenz Books 1997/ |
Článek Z historie - exploze lokomotivního kotle je otevřen...
Vložil: admin |
Komentováno: 14362x |
Komentuj! |
Upozorni na článek | Tiskni! | Zavři>>
|
|