Místní dráha Vlašim - Dolní Kralovice...
  Dnes je: 14. 10. 2019  | Kniha hostů pro web o kralovické lokálce
  Spam Killer

Registrace čtenáře
  Přihlášen...
Neznámý čtenář
  Upozornění!
Stránka o zaniklé železnici do Dolních Kralovic běží na novém CMS a na nové adrese. Stránka se přesměrovává na novou URL automaticky, kdykoliv zavoláte tento starý web, nebo otevřete hlavní stránku starého webu /volba "Tato stránka"/. V podstatě tedy platí, že obě adresy jsou platné. StrmilovPenzionRybařeníUbytování velkých skupinKomorník chataChata u rybníkaChataPenzion v KunžakuJižní ČechyPenzion v Jižních ČecháchChata v České KanaděUbytováníUbytování Česká Kanada
  Copyright...

Místní dráha Vlašim - Dolní Kralovice
Diskusní sekce, která používá část kódu a jádra redakčního systému phpRS, který je podle mezinárodní licence GNU volně šiřitelný a upravovatelný.
Na stránkách spolupracuje Město Vlašim a Podblanický vědeckotechnický železniční klub.
Webmaster: Jan Kulík
StrmilovPenzionRybařeníUbytování velkých skupinKomorník chataChata u rybníkaChataPenzion v KunžakuJižní ČechyPenzion v Jižních ČecháchChata v České KanaděUbytováníUbytování Česká Kanada

Zavřít a opustit tuto stránku zde>>

téma * Big Boy
Vydáno dne 24. 10. 2004 (8447 přečtení)

Zveme Vás na malý výlet do USA. Tedy Big Boy - masodont na kolejích. Představujeme Vám krále mezi lokomotivami...

Big Boy, česky: Velkej chlap...
Tito obři sloužili až do konce padesátých let například na velmi obtížné trati přes Wasachské pohoří na hranicích Wyomingu a Utahu. Gigantický, 40,4 metrů dlouhý a téměř 5 metrů vysoký stroj o váze 548,2 tuny měl dva parní stroje v tzv. Malletově uspořádání, to znamená, že nejprve jde pára o vysokém tlaku do prvního stroje, poté co by u normální lokomotivy šla do dyšny a následně do komína, přechází zde do druhého, tzv. nízkotlakého stroje, s válci o větším průměru, kdy se tak využívá velmi ekonomicky hnací síla páry. Tažná síla byla obdivuhodná, dosahovala až 614,6 kN. Ležatý kotel sestavený ze tří prstenců byl konstruován na provozní přetlak až 2,1 Mpa, lisovaná kola typu Boxpok měla průměr 1070mm. S nákladním vlakem mohl uhánět v pohodě rychlostí až 128 km/h. Této rychlosti, ale vzhledem k tomu, že byl nasazován na těžkých horských tratích, pochopitelně běžně nedosahoval. Jako všechny Malletovy lokomotivy, i tento pořízek měl pojezd řešený jako kloubový rám s vahadlovým zavěšením náprav. Pokud by jste jej měli možnost vidět na horské trati s četnými oblouky, tak si můžete být jisti, že se nejednalo o jízdu, ale doslova o balet na kolejích. Vzhledem ke zvláštnímu konstrukčnímu uspořádání pojezdu byla přední část kotle ve zvláště ostrých zatáčkách chvílemi až 0,6 metru mimo osu trati!
O jedinečnosti tohoto cvalíka mezi lokomotivami svědčí i to, že když byl začátkem šedesátých let vyřazen ze služby na náročné důlní trati v Shermanském sedle, kde koleje v 15‰ stoupání dosahují vražedné výšky 2443 metrů nad mořem, přesto zde zcela v pohodě a bez problémů, vedl vlaky se stem nákladních vozů o 3660 tunách, tak právě na této trati byly za něj nasazeny dieselelektrické lokomotivy. Dopadlo to žalostně. Prudké stoupání a velká nadmořská výška vzala pohonným agregátům lokotraktorů dech. Aby stejný vlak vůbec do cílové stanice dojel, muselo tuto těžkou malletku, kterou nedokázal rozházet ani řídký vzduch, či prudký kopec, nahradit šest /!!/ motorových lokomotiv...




[Akt. známka: 2,50] 1 2 3 4 5

Článek Big Boy je otevřen...
Vložil: admin | Komentováno: 557288x | Komentuj! | Upozorni na článek | Tiskni! | Zavři>>


Zdroj/autor článku: Peter Herring: Vlaky a železnice / A Dorling Kindersley Book

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server

Tato webová diskusní sekce byla vytvořena prostřednictvím phpRS - přesněji částí jádra tohoto redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.