Zveme Vás na malý výlet do USA. Tedy Big Boy - masodont na kolejích. Představujeme Vám krále mezi lokomotivami...

Big
Boy, česky: Velkej chlap...
Tito obři sloužili až do konce
padesátých let například na velmi obtížné trati přes Wasachské pohoří na
hranicích Wyomingu a Utahu. Gigantický, 40,4 metrů dlouhý a téměř 5 metrů vysoký
stroj o váze 548,2 tuny měl dva parní stroje v tzv. Malletově uspořádání, to
znamená, že nejprve jde pára o vysokém tlaku do prvního stroje, poté co by u
normální lokomotivy šla do dyšny a následně do komína, přechází zde do druhého,
tzv. nízkotlakého stroje, s válci o větším průměru, kdy se tak využívá velmi
ekonomicky hnací síla páry. Tažná síla byla obdivuhodná, dosahovala až 614,6 kN.
Ležatý kotel sestavený ze tří prstenců byl konstruován na provozní přetlak až
2,1 Mpa, lisovaná kola typu Boxpok měla průměr 1070mm. S nákladním vlakem mohl
uhánět v pohodě rychlostí až 128 km/h. Této rychlosti, ale vzhledem k tomu, že
byl nasazován na těžkých horských tratích, pochopitelně běžně nedosahoval. Jako
všechny Malletovy lokomotivy, i tento pořízek měl pojezd řešený jako kloubový
rám s vahadlovým zavěšením náprav. Pokud by jste jej měli možnost vidět na
horské trati s četnými oblouky, tak si můžete být jisti, že se nejednalo o
jízdu, ale doslova o balet na kolejích. Vzhledem ke zvláštnímu konstrukčnímu
uspořádání pojezdu byla přední část kotle ve zvláště ostrých zatáčkách chvílemi
až 0,6 metru mimo osu trati!
O jedinečnosti tohoto cvalíka mezi lokomotivami
svědčí i to, že když byl začátkem šedesátých let vyřazen ze služby na náročné
důlní trati v Shermanském sedle, kde koleje v 15‰ stoupání dosahují vražedné
výšky 2443 metrů nad mořem, přesto zde zcela v pohodě a bez problémů, vedl vlaky se stem nákladních vozů o
3660 tunách, tak právě na této trati byly za něj nasazeny dieselelektrické lokomotivy.
Dopadlo to žalostně. Prudké stoupání a velká nadmořská výška vzala pohonným
agregátům lokotraktorů dech. Aby stejný vlak vůbec do cílové stanice dojel,
muselo tuto těžkou malletku, kterou nedokázal rozházet ani řídký vzduch, či prudký
kopec, nahradit šest /!!/ motorových lokomotiv...