Pravda, text jsem převzal z webu Českých drah a doplnil vlastní fotogalerií. Jmenovitě část článku Pavla Schreiera, o Romanu Abtovi, vynálezci velice funčního ozubnicového systému, kolejových lanovek, a mnoha dalších technických vymožeností. Od jeho úmrtí uplynulo 1.5.2003 70 let...
V
samém srdci Německa, na pomezí někdejšího Brunšvicka a Pruska, rozprostírá se
pohoří Harc. Výška zdejších vrcholů nedosahuje zdaleka hodnot Mount Washingtonu,
přesto pro historii ozubených drah představuje Harc jakousi Mekku. Dosvědčuje to
konečně i maličký památníček na nádraží v Rübelandu. Na orientační tabuli,
připevněné k několika decimetrům železničního svršku, doplněného třílamelovou
ozubnicí, se skví nápis, objasňující všechno. Tady byl poprvé použit prakticky
nový ozubnicový systém: Abt.
Tato tři písmena neskrývají nějakou zkratku. Abt je vlastní jméno. O co kratší
jméno, o to delší řada titulů: inženýr, ředitel Gotthardské dráhy, čestný občan
města Luzern, doktor honoris causa, prezident společnosti SLM Winterthur. Atd.
Tohle všechno dnes už oslovuje málokoho. Jedno ovšem setrvává: Roman Abt zůstane
ve světě železnic fenoménem první velikosti. Jím vynalezeným systémem je
vystrojeno dvanáct horských drah ve Švýcarsku a dalších jedenašedesát po celém
světě (ba i u nás). Do neuvěřitelných 1702 kilometrů tratí s Abtovou ozubnicí se
vejdou světová jména Brig-Visp-Zermatt, Furka Oberalp či Schneeberg, ale i
tituly domácky skromnější: Tanvald - Kořenov nebo slovenský Brezno -
Tisovec. Švýcarský inženýr Roman Abt stavěl ozubnicové dráhy po celém světě.
Rodáka ze švýcarského Bünzenu (*16. července 1850) uchvátila železnice již na
studiích. Po ukončení techniky v Curychu šel přímo do železničních dílen do
Oltenu, odtud do soukromé firmy, zaměřené na stavby horských železnic. Jednou z
prvních zakázek nové firmy byl na první pohled jednoduchý úkol: postavit lanovku
od Brienzského jezera k horskému hotelu. Romanu Abtovi je 28 roků a zastává
funkci vedoucího konstruktéra. U vod Brienzského jezera dostává první nápad,
který mu udělal světové jméno. Vzdálenost mezi jezerem a hotelem je příliš
krátká na klasickou pozemní lanovku, ale zase dlouhá pro běžnou lanovou dráhu
visutou. A právě tady přichází inženýr Abt s netradičním řešením. Píše se rok
1878. Před jeden a čtvrt stoletím se zrodilo zařízení, známé jako Abtova výhybka
- geniální jednoduchost a absolutní spolehlivost umožňuje samočinné vykřižování
dvou proti sobě jedoucích vozů.
Abt má tedy jméno a s ním se stává kontrolorem federálního železničního úřadu v
Bernu. Nekontroluje však dlouho, stěhuje se do Paříže, kde nastupuje do funkce u
jedné stavební firmy. Právě v metropoli nad Seinou dostal nápad, kterým se
přiřadil do galerie železničních velikánů. Na rozhraní let 1882/1883, tedy právě
před 120 roky, načrtává první skicy nového ozubnicového systému: paralelně
uložené lamely se střídavým ozubením. Citelný náraz na ozubnici, tak
charakteristický pro původní Riggenbachův systém, se stává minulostí - Abtova
ozubnice tento velmi nepříjemný průvodní jev téměř eliminuje.
O tom se plně přesvědčili všichni účastníci prvních zkušebních jízd, pořádaných
na sklonku jara roku 1885 na nově vybudované dráze z Blankenburgu do Königshütte
v německém Harcu. Ozubnice Abtova systému se tady uplatnila na sedmi a půl
kilometrech z celkové délky 30,5 km tratě. Sedm parních lokomotiv zvládalo
stoupání na zdejších až šedesátipromilových rampách. Dnes bychom po nich -
stejně tak jako po ozubnici - nenašli jedinou památku. Celá trať prošla v
šedesátých létech minulého století radikálními úpravami a dočkala se
elektrifikace, na německé poměry neobvyklým systémem 25 kV, 50 Hz.
Harcká železnice znamenala pro podnikatele Abta nástup do téměř masové výstavby
ozubnicových drah po celém světě. Od Německa přes Bosnu, Venezuelu, Japonsko,
USA, Austrálii zase zpět třeba do tehdejšího Rakousko-Uherska. Ani na Asii Roman
Abt nezapomněl: pro 146 kilometrů dlouhou dráhu z Bejrútu do Damašku
vyprojektoval ozubnicové úseky, dlouhé 32 kilometry. Stavba pokračovala rychlým
tempem, ale ani jí se nevyhnula smůla, když mořská bouře poslala 17. února 1894
ke dnu loď, vezoucí i dvě parní lokomotivy a osm kilometrů ozubnicových lamel.
Na rozdíl od mnoha význačných mužů techniky nestihlo Romana Abta jednostranné
životní zaměření. V jeho osobě můžeme spatřovat téměř ideálně vyváženou geniální
invenci technika a jemný cit zasvěceného znalce umění. Inženýr Roman Abt také
nelitoval nákladů, aby uměleckými díly obohatil město Luzern, kde žil. Ale i
jinde pocítili Abtovu velkodušnost: Zemskému muzeu v Curychu např. věnoval
barokní plastiku Panny Marie v hodnotě šesti tisíc franků.
Životní pouť technika, vynálezce a přítele umění se uzavřela právě před
sedmdesáti léty, 1. května 1933. A tímto datem jako by skončila velká éra
„zubaček“, do které jsme dnes jen letmo nahlédli. Pavel Schreier, převzato z
webu Českých drah
Ve druhé polovině sedmdesátých
let jsem na ozubnicové dráze Tanvald - Kořenov udělal pár obrázků najdete je
v této fotogalerii.