Želpage - aktuality, články
Syndikovat obsah ŽelPage - web s železniční tematikou
ŽelPage - web s železniční tematikou
Aktualizace: 8 hodin 18 min zpět

Slavnostní premiéra lokomotivy Deutz na zbýšovské úzkokolejce

Čt, 07/04/2019 - 05:00
a href=http://www.zelpage.cz/news_n/deutz.jpg title=lokomotiva Deutz, foto: Hrochimg src=http://www.zelpage.cz/news_n/deutz_small.jpg width=100 height=75 alt=lokomotiva Deutz, foto: Hroch //a strongZbýšov/strong — Regionální úzkorozchodná železnice o.p.s. a a href=http://www.mpz.cz/Muzeum průmyslových železnic/a si Vás dovolují pozvat na Cyrilometodějské jízdy na úzkorozchodné dráze Zastávka - Zbýšov dne 5. 7. 2019. Od 10 do 18 hodin budou jezdit výletní vlaky vedené nejen parní lokomotivou, ale také nově opravenou unikátní motorovou lokomotivou Deutz OMZ 122f, pro kterou budou tyto jízdy premiérové. V čele vlaků se vystřídají i další historické motorové lokomotivy ze sbírek Muzea.
Kategorie: Želpage

Další Desira Mainline pro GySEV

Pá, 06/28/2019 - 17:00
a href=http://www.zelpage.cz/news_n/gysev_4744_pamhagen.jpg title=GySEV Siemens Desiro Mainline; zdroj: Wikimedia, foto: Pan Peter12img src=http://www.zelpage.cz/news_n/gysev_4744_pamhagen_small.jpg width=100 height=75 alt=GySEV Siemens Desiro Mainline; zdroj: Wikimedia, foto: Pan Peter12 //a strongŠoproň/strong — Dopravce GySEV, částečně vlastněný Maďarskem, částečně Rakouskem a částečně rakouskými dráhami, provozuje moderní elektrické jednotky Siemens Desiro Mainline již od roku 2016. Pět souprav, nasazovaných v relaci Bratislava – Vídeň – Šoproň – Deutschkreuz a zpět, pak nově doplní další tři jednotky, které navýší kapacitu současných a často i přetěžovaných spojů této linky, vedených stejnými soupravami. Vozidla o kapacitě 259 cestujících jsou téměř shodná s jednotkami Cityjet ÖBB, které se odlišují prakticky pouze jiným vlastníkem a barevným provedením, a na uvedenou trasu jsou nasazovány také. Zatímco GySEV tak bude mít nejpozději do dvou let 8 elektrických jednotek Ventus, jak jsou u tohoto dopravce Desira Mainline přezdívána, ÖBB podepsaly rámcovou smlouvu na dodání až dvou set těchto jednotek různých konfigurací a většina z nich je již v pravidelném provozu. pemZdroj: a href=http://www.zelpage.cz/https://railcolornews.com/2019/06/27/hu-expert-gysev-orders-additional-desiro-emus/?fbclid=IwAR2BjBSXch0RKiz7t-p8D1SiHY_qCEPZ4toAbOsuQzSCZqPROLWQTW4pYdURailColor/a/em/p
Kategorie: Želpage

Rozmach alternativních dopravců v Bádensku-Württembersku

St, 06/26/2019 - 05:00
a href=http://www.zelpage.cz/news_n/vt612_et442talent2_flirt3_rgb.jpg title=vozidla bwegt, foto: bwegtimg src=http://www.zelpage.cz/news_n/vt612_et442talent2_flirt3_rgb_small.jpg width=100 height=57 alt=vozidla bwegt, foto: bwegt //a strongStuttgart/strong — Část provozu regionální dopravy v třetí největší spolkové zemi Německa, zvané Bádensko-Württembersko, převzaly k 9. červnu od DB Regio dva alternativní dopravci. Jde o společnosti Go-Ahead a Abellio, které nově zajišťují provoz linek Stuttgart – Aalen/Karlsruhe/Würzburg (Go-Ahead) a Stuttgart – Bruchsal/Heidelberg/Singen (Abellio). Společnost Go-Ahead je britským soukromým dopravcem, donedávna operujícím v autobusové a železniční dopravě pouze na území Velké Británie a severní Ameriky, Abellio je dceřinnou společností Nizozemských drah. Zatímco Abellio stále operuje pouze na území Německa (vyjma okolí Stuttgartu také v Porýní a okolo Lipska), Go-Ahead je již pár let skutečně globálním hráčem, neboť krom Německa uspěl také v Singapuru a v Norsku.
Kategorie: Želpage

Dánsko má svou první vysokorychlostní trať

Út, 06/25/2019 - 05:00
a href=http://www.zelpage.cz/story/vrt_dk.jpg title=Koege Nord, foto: Atkinsimg src=http://www.zelpage.cz/story/vrt_dk_small.jpg width=100 height=57 alt=Koege Nord, foto: Atkins //a strongKodaň/strong – Zatímco podoba české sítě vysokorychlostních tratí ještě stále není zcela přesná a hlasy o tom, že Česko je na vysokorychlostní tratě příliš malé, neutichají, v Dánsku byla dokončena první část tamní vysokorychlostní sítě. Úsek Kodaň – Ringsted, projektovaný na rychlost 250 km/h, byl oficiálně uveden do provozu dánským princem Frederikem dne 31. května letošního roku. Práce na šedesátikilometrovém úseku započaly v roce 2010 a celkové náklady na stavbu činí 10 miliard dánských korun. Účelem tratě je nejen zlepšit spojení hlavního města s Jutským poloostrovem, ale také uvolnit dnes již přetížený souběžný úsek Kodaň – Roskilde. Trať je určena pro smíšený provoz a ačkoliv měla být již zabezpečena systémem ETCS Level 2, kvůli opožděné implementaci ETCS je vybavena standardním dánským zabezpečovacím zařízením.
Kategorie: Želpage

Czech Raildays 2019: Něco tomu chybí

Po, 06/24/2019 - 17:07
a href=http://www.zelpage.cz/news_n/img_0080-2.jpg title=Jeden z exponátů na veletrhu Czech Raildays 2019, foto: Adam Vantingimg src=http://www.zelpage.cz/news_n/img_0080-2_small.jpg width=100 height=70 alt=Jeden z exponátů na veletrhu Czech Raildays 2019, foto: Adam Vanting //a strongOstrava (aktualizováno)/strong – Zatímco loňský veletrh Czech Raildays mnoho drážních novinek nepředstavil, ten letošní je toho opakem. Na jubilejním dvacátém ročníku mezinárodního veletrhu drážní techniky, výrobků a služeb se letos sešlo hned několik premiér, které způsobí menší či větší revoluci na kolejích. Ať už jde o prototyp unifikované a velmi elegantní modernizace vozů řady Bdmtee, další variantu modernizace motorové jednotky RegioSprinter, první hybridní lokomotivu z CZ LOKO anebo moderní motorovou lokomotivu řady 744 pro ČD Cargo, letošní ročník je zajímavými exponáty opravdu nabitý a mnoho vystavených vozidel stojí za podrobnější popis. Ten tak najdete v dalších odstavcích tohoto článku.
Kategorie: Želpage

Renesance nočních spojů pokračuje

Po, 06/24/2019 - 05:00
a href=http://www.zelpage.cz/news_n/img_8572-2.jpg title=nightjet WLABmz, foto: Adam Vantingimg src=http://www.zelpage.cz/news_n/img_8572-2_small.jpg width=100 height=67 alt=nightjet WLABmz, foto: Adam Vanting //a strongŠvýcarsko/strong — Švýcarské dráhy (SBB CFF FFS) zvažují na základě politického tlaku a rostoucích obav o životní prostředí znovuzavedení svých nočních vlaků. Hovořil o tom vedoucí divize mezinárodní osobní dopravy, pan Armin Weber. „Vnímáme poptávku po tomto druhu spojení a zjišťujeme, zda a kam můžeme nové noční spoje zavést. Jistě budeme potřebovat také nová vozidla pro expanzi. Těch lze dosáhnout v horizontu dvou až tří let,“ vysvětlil Weber. Švýcarsko ale není jediná země, která pociťuje, že zrušení sítě nočních vlaků nebylo příliš perspektivní rozhodnutí. Kromě Švédska, které nad zavedením nových mezinárodních nočních spojů zvažuje již delší dobu, mají o noční spoje zájem i a href=http://www.zelpage.cz/https://www.zelpage.cz/zpravy/9822nizozemské železnice/a.
Kategorie: Želpage

Seenlandbahn s pravidelným provozem

Ne, 06/23/2019 - 07:00
a href=http://www.zelpage.cz/news_n/desiro_sbs.jpg title=Desira společnosti SBS, foto: Adam Vantingimg src=http://www.zelpage.cz/news_n/desiro_sbs_small.jpg width=100 height=75 alt=Desira společnosti SBS, foto: Adam Vanting //a strongSasko/strong — Zatímco na různých místech střední Evropy je železniční osobní doprava provozována letos naposledy, jinde se naopak po mnoha letech dočkala svého obnovení. Mezi takové tratě patří třeba lužická Seenlandbahn, spojnice měst Kamenz a Senftenberg, kde bude o sobotách od 6. července do 17. srpna obnoven provoz dvěma páry spojů v obou směrech. Obnovení provozu po této trati vzešlo z iniciativy pana Harryho Habela, starosty města Bernsdorf, ležícího na trati. Spoje, zajišťované jednotkou 642 (Desiro) společnosti Städtebahn Sachsen, budou z drážďanského hlavního nádraží odjíždět v 9.02 a ve 14.02, do Senftenbergu dorazí v 10.25 a v 15.25 a na cestu zpět se vydají v 11.15 a v 16.15, s příjezdem do stanice Dresden Hbf v 12.42 a 17.46, úplný jízdní řád je uveden a href=http://www.zelpage.cz/https://www.vvo-online.de/doc/VVO-News-Fahrplan-Seenlandbahn.pdfzde/a.
Kategorie: Želpage

Modernizace vozového parku v Polsku pokračuje

So, 06/22/2019 - 11:48
a href=http://www.zelpage.cz/news_n/crd2011_dsc_1050.jpg title=Bmnopuz.021 PKP Intercity, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrákimg src=http://www.zelpage.cz/news_n/crd2011_dsc_1050_small.jpg width=100 height=67 alt=Bmnopuz.021 PKP Intercity, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák //a strongVaršava/strong — Výrazná obnova vozového parku polských dálkových vlaků, probíhající v posledních několika letech, se již v řazení většiny spojů projevila. I přesto dopravce PKPIC nepolevil tempo a pokračuje v dalších objednávkách na nové či modernizované osobní vozy. Po podepsání smlouvy v únoru 2018 se společností H. Cegielski – FPS Poznań o dodání 55 nových osobních vozů pro mezinárodní a vnitrostátní dálkové spoje Express InterCity došlo koncem května letošního roku k podepsání opce, čítající dalších 26 vozů. Ačkoliv i dnes dopravce disponuje několika stovkami moderních klimatizovaných vozů konstrukce UIC-Z, zmíněnou dodávkou včetně opce bude jeho vozový park rozšířen o dalších sedm oddílových vozů první třídy, po 27 vozech druhé třídy v uspořádání velkoprostorovém a oddílovém a po deseti velkoprostorových vozech druhé třídy s prostorem pro přepravu jízdních kol a pro přepravu invalidních cestujících na vozíku.
Kategorie: Želpage

Pravidelný provoz na trati Kojetín – Tovačov se stává skutečností

Čt, 06/20/2019 - 15:00
a href=http://www.zelpage.cz/news_n/mv_851032_polkovice_15-kmd_tov_michal-bocek.jpg title=851032_Polkovice, foto: Michal Bočekimg src=http://www.zelpage.cz/news_n/mv_851032_polkovice_15-kmd_tov_michal-bocek_small.jpg width=100 height=68 alt=851032_Polkovice, foto: Michal Boček / /astrongTovačov/strong – Krátká spojnice dvou hanáckých měst, železniční trať Kojetín – Tovačov, přišla o pravidelné osobní vlaky už v roce 1981. Ačkoliv snaha o obnovení pravidelného provozu proběhla již v roce 1995, ke skutečným činům dojde teprve letos. Na základě společné deklarace města Tovačov, Mikroregionu Střední Haná, společnosti GOLDBECK Prefabeton s.r.o a spolku emKroměřížská dráha/em dojde k zavedení pravidelných (prozatím pouze sobotních) spojů, provozovaných od konce června do konce srpna v trase Kroměříž – Kojetín – Tovačov a zpět. Akce zvaná „Hanácké léto na kolejích“ má za cíl nejen propojit turisticky atraktivní oblast střední Hané, ale také cestujícím dopřát jízdu v historických motorových vozech, které budou na zmíněné spoje nasazeny.
Kategorie: Želpage

Končí vlak Zdolbuniv – Chełm

Čt, 06/20/2019 - 05:00
a href=http://www.zelpage.cz/news_n/620m_uz.jpg title=620M UŽ, foto: UŽimg src=http://www.zelpage.cz/news_n/620m_uz_small.jpg width=100 height=66 alt=620M UŽ, foto: UŽ //a strongPolsko/Ukrajina/strong — Ne všechna nově zavedená železniční spojení slaví úspěch. Od 18. června letošního roku došlo ke zrušení denního rychlíku v trase Zdolbuniv – Kovel – Chełm a zpět. Stalo se tak i přesto, že v loňském roce byl naopak provoz této linky před letními prázdninami posílen druhým párem vlaků v trase Kovel – Chełm a zpět. Není známo, zda za zrušení spoje může prudce vzrůstající počet autobusových linek mezi Polskem a Ukrajinou a z toho plynoucí malý zájem cestujících o toto spojení, nicméně požadavek na zrušení údajně vzešel z ukrajinské strany a potvrdil jej i dopravce vlaku po polském území, společnost PKP InterCity. V letošním roce byl pár spojů provozován od úterka do neděle a jeho zrušení znamená konec železničního spojení Rovenské a Volyňské oblasti z Polskem, neboť noční rychlík Kyjev – Varšava, vedený po stejné trati, projíždí celý úsek své trasy na území Ukrajiny bez zastavení. pemZdroj: a href=http://www.zelpage.cz/https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/koniec-pociagow-chelm--kowel--zdolbunow-92252.htmlRynek Kolejowy/a/em/p
Kategorie: Želpage