Stanice Keblov

Stanice Keblov, rok 1971 - náhledStanice Keblov, ač oficiálně již ke konci své existence jen zastávka /keblovští snad prominou/ byla na čtnáctikilometrovém úseku z Trhového Štěpánova do Dolních Kralovic stanicí největší. Tedy Keblov. Malé nádraží s párem kolejí a nakládací rampou, obloženou hromadami dřeva. Čas se tu zastavil někdy v roce 1930. Bohem zapomenutá romantická stanička v klínu lesů, jako z Čapkových povídek. Tudy se neřítily luxusní dálkové expresy zvučných jmen. Pár místních lidí cestujících do okresního města za svými záležitostmi a hrsku letních hostů, kterí se vraceli s koncem léta do matičky Prahy, zde vítal hvizd parní lokomotivy od Keblovského viaduktu. Ve všední dny pak dýchavičný motoráček zastavoval zde s železnou pravidelností. Vlak jel vždy na čas, ale pro spěch tu stejně nebylo místo. Kam také chvátat z tohoto hezkého kousku krajiny?
Stanice Keblov, říjen 1979 - náhledInformační snímek je ve třetím listu mapy a něco málo obrázků v galerijní sekci "Stanice a zastávky". Zde tedy najdete další. Dá se říci, že mnoho obrázků. Část jsou diapozitivy, které jsou "vzaty" za mlhavého odpoledne v druhé polovině října roku 1979. To už nádraží zpustlo a osiřelo. Poslední pracovní vlak zmizel lesích nad monumentálním obloukem u Sedlice nekdy v roce 1975. V říjnu 1979 už neexistoval ani ten násep. Mlhavé a pošmourné počasí, věštící blížící se listopadový marast silně podtrhlo atmosféru tohoto místa. Dokonale depresivní náladu ještě navíc "dorazil" použitý inverzní materiál, východoněmecký ORWOCOLOR  UT17, jež neuměl prakticky snesitelně interpretovat purpurovou a červenou barvu. Jiné barevné filmy, tehdy za rozvinutého socialismu, až na řídké vyjímky, pokud člověk neměl patřičné známé na patřičných místech, k dostání nebyly. Snímkům to neškodí, ba naopak, v dnešní době supercitlivých a kvalitních filmů a drtivého nástupu digitální fotografie, která je doslova již "Unlimited", tedy bez omezení, by bylo potřeba drahých a těžko dostupných profesionálních korekčních filtrů, abychom dosáhli kýženého efektu. Nebo počítačová korekce, kdy programy k této nepatří také k nejlevnějším.
Pro novou galerii, nepočítáme li historické snímky z Bořkovcova a Dvořákova Alba z roku 1902, byly původní diapozitivy znovu přesamplovány z původních skenů uložených v archivu autora, nastaveny třikráte větším rozměru a rozlišení, než byly zde původně vystavené a digitálně přeostřeny. Taktéž přišel ke slovu Photoshop a snímky byly konečně slušně vykorigovány.

Stanice Keblov, jak vypadá dnes se zakreslenou projekcí kolejiště - náhledJak bylo řečeno, stanice Keblov je nyní soukromým rekreačním objektem. Se svolením majitele nemovitosti přinášíme tedy pár zajímavých snímků: Jak to vypadá dnes, tedy přesněji v roce 2003, kdy jsem ty obázky se svolením majitele nemovitosti pořídil. pak tu najdete detailní pohled na hranu nákladní rampy, /směrem do kolejiště/ dva odvodňovací kanálky s původním litinovým krytem a 17 metrů hluboká studna, s původní ruční pumpou. Vzrostlá lípa poblíž nákladní rampy je stará jako nádraží samo. Najdete ji i na archivních diapozitivech. Staniční budovu jsem nefotografoval, má sice stejnou půdorysnou dispozici, ale byla částečně přestavěna s použitím dochovaných původních interiérových prvků.

Fotogalerii k článku otevřete zde>>

Tip pro Vás: Pokud si spustíte automatickou projekci, je dobré nastavit si pomalejší čas promítání snímků. Obrázky v této galerii mají poměrně obsáhlé popisky, tedy abyste je v pohodě stačili číst. A nebo lightboxový projektor pozastavit a obrázky si spouštět ručně /doporučeno/... 

Ještě upozornění! Část trati zde, leží v zakázaném pásmu. Tedy pokud to není nutné, nechoďte tam, ostatně tak, jako na těch snímcích, to už nevypadá. V některých úsecích hlavně před viaduktem, asi bez mačety neprojdete. Dále - prostor okolo staniční budovy je veřejně nepřístupný soukromý oplocený pozemek a staniční budova sama je nyní soukromý rekreační objekt. Je dobré na to myslet...

ZAVŘÍT