Hezká akce Klubu železničních cestovatelů

Překrásnou jarní sobotou, kdy počasí bylo skutečně jarní, což u nás nebývá začátkem dubna dvakrát zvykem, se vydala početná skupina asi 40 přátel železnic po trase zaniklé dráhy směrem k přehradní nádrži Švihov... 

Hezká akcePo vystoupení z vlaku na nádraží v Trhovém Štěpánově a seznámení s trasou, vyrazili zpočátku po asfaltové komunikaci, která se v km 34,4 napojuje na těleso bývalé dráhy. Prohlédli si zarážedlo v km 34.3, které je asi deset metrů severně od skutečné železnice, jež tudy do roku 1975 vedla. Účastníky pochodu překvapilo hned prudké stoupání za Štěpánovským potokem u Klinkerova mlýna. Pravda, bylo tu víc než 21‰ a také nebývale ostré oblouky, které zde mají, jak již jistě víte, poloměr až 180 metrů. Minuli zastávku Dubějovice, a u zastávky Sedmpany, která také beze stopy zanikla, se přiblížili k 500 metrům nadmořské výšky a opustili příjemnou silnici a trať vstoupila v lokalitě "U Pivovaru" do sedmpanských lesů. Zde jak bylo příjemným zjištěním, pracovníci lesní správy prořezali sněhem polámané a spadané stromy, též vzorně vyčistili trať /snímky 05 a 06 v galerii/. Trať je totiž od jara do podzimu využívána jako pracovní komunikace. Po půldruhém kilometru se otevřelo panoráma údolí sedlického potoka, zde jsme trasu na přejezdu silnice Keblov - Sedlice poprvé opustili. Ohromný násep jež údolí překonával dávno zmizel a pole které tu je, bylo po masivním tání bahnité a neschůdné. Zkratkou jsme se dostali k renovovanému keblovskému nádraží, kde trasa pochodu opět sledovala bývalou dráhu, až k známému keblovskému viaduktu, kde bylo společné fotografování. Mnohé účastníky výpravy též překvapily velké plástve zmrzlého zledovatělého sněhu v keblovských lesích. Je to tím, že klima na Podblanicku není nejmírnější a nejsou zde vyjímkou květnové sněhové přeháňky a chladné červnové dny s teplotami pod plus deset stupňů. Pak se trasa pochodu opět pro neschůdnost vodou nasáklých polí změnila na silniční a v Bernaticích si bylo možno z dálky prohlédnout zastávku Borovsko /tato je nyní v areálu soukromé firmy/ a zachovalý propustek, jediný, který zůstal z náspu, kterým trať obcházela obec. Po krátkém úseku na polní cestě v km 44,5 - 44,8 /trať zde již neexistuje/ následuje částečně zasypaný zářez a zřetelné stopy drážního tělesa, pohled na nový most po kterém vede přeložená silnice č. 150, pak zbytek staré silnice z Bernartic do Kralovic, přejezdu a najednou se v loňské trávě pod nohama pochodníků objevila voda a dál už cesta nevedla /foto v galerii 20 - 21/. Výprava dorazila do km 46,0 a dál už byla jenom vodní pláň jezera Želivka - Švihov. K naší smůle byl právě abnormální stav vody, takže jsme neviděli násep klesající v km 46,150 do jezera, torzo předzvěsti a první sloupky drátovodu, třeba někdy příště. Pietně jsme postáli na počátku zatopené trati, následuje vyhlídka z mostu na monumentální jezero ve zcela liduprázdné krajině a neporušené přírodě, bez rekreačních komplexů, pláží a chatových kolonií, fotografování krásných panoramat z mostu, cesta po silnici do Bernartic, občerstvení v zavřené restauraci, kterou ale paní majitelka pohotově otevřela a napojila žíznící poutníky. Za což mnohokráte děkujeme. Za chvíli tu byl autobus z nových Dolních Kralovic, cestou pár výhledů z návrší nad Keblovem na krásné Podblanicko s masivem Javornické hůry. Vlak z Trhového Štěpnánova jel načas. Jediným stínem na tak hezkém dni byla stávkující baterie v mém fotoaparátu, která naštěstí definitivně odešla až večer. Mohlo být ještě více obrázků. Ale nefotil jsem tam sám, takže se jistě nějakých snímků dočkáte.
Bývalá trať
Počasí bylo skutečně O.K. Pro zajímavost, takto vypadala trasa bývalé dráhy před necelým měsícem. O dešti se sněhem nemluvě...

Shrnutí: Byla to hezká akce, i když pro neschůdnost některých úseků nebylo možno trať na 100% projít. Přesto počasí bylo výtečné, vzpomínal jsem na to, jak jsem se zde před necelým měsícem, při plánování trasy brodil s panem Martínkem závějemi mokrého sněhu v dešti, střídavě přecházejícího ve vánici. Také jsme dávali pozor na pásma vodárenské uzávěry a snažili jsme se jimi procházet co nejméně. Fotogalerii s 36 obrázky najdete zde>>

ZAVŘÍT