Když se veze most

Vlaky jezdí po mostech, to je zcela běžná skutečnost, nad kterou se asi nikdo nepozastaví. Ale v neděli 9.10.2011 tomu bylo na Vlašimce zcela opačně. Vezl se most. Vlakem...


Vlak s s novým parabolickým mostním polem na devatenáctém kilometru trati, mezi stanicí Most-Domašín a zastávkou Znosim.

Mové mostní pole vážící 73 tun, tedy téměř dvakráte těžší, než pole původní, bylo zhotoveno ve strojírnách v Dublovicích u Sedlčan. Je plnostěnné svařované kostrukce a bylo až do stanice Most-Domašín dopraveno po silnici. Zde bylo přeloženo na šestinápravový plošinový vůz. Samotná cesta trvala proti plánu dost dlouho. Zajedno po silnici přepravovat nadměrný náklad je vždy složité a ani po přeložení na železniční vůz potíže nepřestaly. Nutno si uvědomit, že celý náklad přesahoval průjezní profil jak na výšku, tak i do šířky, kde to byl přesah větší než 1,5 metru na každé straně.
Vlak sestávající z lokomotivy a dvou plošinových vozů vyrazil z Domašína asi v 16.15 hodin, zastávkou Znosim projel již za tmy, v 18.28 hodin. Často bylo potřeba upravovat telefonní sloupy a to hlavně v oboucích trati. V km 19.00 /viz obrázek/ bylo nutno demontovat staré, již nepoužívané konzole s izolátory z těchto telefonních sloupů, protože jinak by se sloup musel pokácet. Ani rychost nebyla nijak závratná. Ostatně není divu, vézt mostní pole o 73 tunách váhy, které přesahuje do všech stran průjezní profil a čela vozu o téměř devět metrů vpředu i vzadu, není legrace. Vlak jel jako sunutý, průměrnou rychlostí 2 až 3 km/h a spojení s pracovními četami na čele vlaku bylo zajišťováno radiostanicemi. Strojvedoucí musel vždy v kritických místech zastavovat na centimetry přesně.
Celou akci jsme průběžně dokumetovali a rozsáhlý obrázkový materiál bychom měli uvěřejnit po skončení celé akce demontáže a instalace nového mostního pole v km 20.8 u Znosimi, včetně výměny železničního svršku v km 21 nad náspem přes Vorlinské údolí.

ZAVŘÍT