Historické výkresy a plány

Nedávno mi pan Gabriss přinesl oskenované plány některých drážních staveb a budov ve Benešově, Vlašimi, Postupicích, Mostě - Domašíně, Trhovém Štěpánově a Dolních Kralovicích...

Vlašim
Nádražní budova ve Vlašimi, pohled od jihu...
Začněme tedy Vlašimí. Vyobrazený výkres se netýká jen Vlašimi, jedná se o typizovanou budovu Rakouských drah a najdete ji, respektive byla k nalezení začátkem dvacátého století na mnoha nádražích v tehdejším Rakousko - Uhersku. Směrová orientace ovšem platí pouze pro budovu Vlašimskou.  Například v Laibachu /na území bývalé Jugoslávie/ vévodí tato budova v dobře dochovaných původních proporcích poměrně velikému nádraží. Vlašimská nádražní budova doznala ovšem zásadních změn, zejména po rozsáhlé modernizaci v roce 2008. Svůj původní vzhled ovšem nenávratně zcela ztratila již při první rekonstrukci v roce 1960. To ale neplatí o budově výtopny a vodárny, která byla kráce po ukončení modernizace nádraží v roce 2008 velmi citlivě restaurována.

V Postupicích je staniční budova stále, až na drobné změny, dobře zachována. Stanice je poměrně moderně vybavena /mj. dálkově stavitelnými výměnami/ a slouží jako výhybna.

V Mostě - Domašíně je tomu podobně. Pouze nyní, když zanikl v devadesátých létech minulého století vojenský sklad pohonných hmot, ztratilo toto nádražíčko hodně na významu a staniční budově hrozí chátrání.

A nyní se podíváme se do Trhového Štěpánova

V Dolních Kralovicích navštívíme výtopnu a remízu pro motorový vůz Gebus *1)

V Benešově nás ale čeká skutečná rarita. Jedná se o jakýsi přístřešek pro salónní vůz Arcivévody Ferdinanda d´ Este. Pokud následník trůnu cestoval častěji, nebo se stavěl na Konopišti jen krátce, bylo neefektivní přetahovat salónní vůz pokaždé do Prahy a z Prahy. Ve stanici Benešov byl tedy pro tento vůz zřízen speciální dřevěný hangár. Tuto raritní stavbu, umístěnou na Bystřickém zhlaví, pochopitelně již v Benešově dávno nenajdete.

Měřítko, pokud je na výkresech a plánech uvedeno, pochopitelně neplatí. Velice detailní skeny byly zmenšeny minimálně 1:7, kvůli případnému zcizení a zneužití.

Poznámky:
*1) Motorový vůz Gebus se objevil na Vlašimce okolo roku 1930. Jednalo se o unikátní trakční vozidlo s elektrickým přenosem hnací síly. Viz:
M 127 /též M 131/ Gebus
Diesselelektrický motorový vůz Gebus. Více zde>> Nebo také podrobně zde>>

*2) Fotokopie se rozumí negativní snímek originálu na pauzovacím papíru přenesený pomocí speciálního média, vyvolaného čpavkovými parami v uzavřeném kontejneru. Vyvolávalo se po velmi dlouhé expozici /desítky minut na plném slunci/. Vznikl charakteristický, často málo kontrastní negativní otisk, nazývaný v inženýrském slangu též "modrák". Od této zastaralé technologie kopírování se pro její malou efektivitu a zdraví ohrožující proces již dávno upustilo.

ZAVŘÍT