Tak mi zase zkazili výlet

Měl jsem cestu okolo Dolních Kralovic, tedy přesněji okolo jezera. Zde se vždy zastavím na mostě a potěším oko pohledem na širou vodní pláň, zavzpomínám trochu. Z těšení však nebylo nic. Notabene ani z toho vzpomínání...

Jak jistě všichni víte, na druhém konci mostu, směrem k Ledči nad Sázavou, stojí betonový artefakt, který je takovou památkou na stavbu mostu přes údolí Želivky u bývalých Dolních Kralovic. Artefakt tam je stále, ale cosi chybí:
Na betonovém jehlanu totiž byla cedule, přesněji deska. Bronzová, pochopitelně.

Pokud oko unaveného poutníka spočinulo na této desce tak se dočetl, že most se stavěl od roku 1966 do roku 1969. Hned vám bylo jasné, kdo jej postavil, kdo byl investor. Kolik kubických metrů bylo betonu železového a kolik předpjatého. Ocel betonářská i ku předpínání, vše je tu uvedeno. Také se dozvíme, kdo most projektoval. Byli to pánové Novotný a Nosek, oba inženýři. I na stavbyvedoucího se nezapomělo, byl to Ing. Brázdil.

Při detailním prostudování desky jste je dozvěděli, že původní hladina Želivky byla na kótě 338,8. A také, že se jezero napouštělo ve dvou etapách. V té první dosáhla hladina kóty 361,9 a v té druhé, se zastavila na 379,9 metrech nad hladinou mořskou. Tam setrvala dodnes. Hezké je také to, že to původní koryto řeky na desce je takové osahané. To jak si lidi ukazovali, kde jako ta Želivka kdysi dávno tekla. To bylo ještě v roce 2003.

Sychravé dubnové odpoledne v roce 2016. Kolik poznáte rozdílů?

Moc asi ne, ale jeden zásadní. Deska je pryč.

Amatéři to nebyli. Deska vzdorovala jistě dlouho. Ale uřízli to odborně, to jo...

Na druhou stranu, jsme tady na tom ještě dobře. Před léty se tu řešil ukradený kilometrovník 46.0, našel se sice, ale výsledek? Nula od nuly pojde. Kámen zůstal v Bernarticích, proč jej tam přenesli a co k tomu občany bernartické vedlo? To mi hlava nebere. Více zde>>
Ono to nikde asi nebude lepší. Například v létech 1991 - 1992 na zrušené trati Křimov - Reitzenhain, to byla jiná káva. Zde rovnou zmizel celý most. Přesněji: Desítky tun těžké příhradové ocelové mostní pole o délce 51.5 metru, vedoucí více jak 25 metrů vysoko nad těžko přístupným hlubokým údolím. Kdo a jak to mohl udělat? Autor webu, ze kterého jsem čerpal, také nevěděl a byl konsternován, stejně jako já. Ale dal si tu práci a začal pátrat. A tak se věc nakonec vysvětlila. Demolici mostu provedla autorizovaná firma pro trhací a demoliční práce. Na odkazovaných stránkách najdete fotografie z této akce a dokonce i patřičné protokoly. 
No nic. U Dolních Kralovic šlo "jenom" o bronzovou desku. Když takhle poslouchám rádio a čtu noviny, tak pořád všude kecy o národní hrdosti. Taková ta vlastenecká omáčka. Žvanění, to mám jde, to ano. Ale jaký máme postoj k naší národní historii? Asi moc dobrý nebude, když jej prodáme za dvacet kilo bronzu. Hezky to vedeme, pravda...

ZAVŘÍT